خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: خداوند متعال دین اسلام را برای هدایت انسانها فرستاده و هر آنچه را برای رسیدن به بالاترین قله فضیلت بدان نیازمندند برایشان تبیین فرموده است. در طرح ملی زندگی با آیه، هر روز ماه مبارک رمضان، مهمان یک آیه از آیات کلام وحی خواهیم بود. تفسیر و تلاش برای فهم قرآن کریم از زمان پیامبر اعظم (ص) تا به امروز ادامه داشته است و جاودانگی قرآن سبب میشود تا تفسیر آن کتاب در هر عصر و زمانی ادامه یابد؛ چرا که آیات قرآن، مهمترین و نخستین منبع برای فهم دین به شمار میروند.مهمترین ویژگی تفسیری که در ادامه، آن را مشاهده میکنید، کوشش در تبیین بعد هدایتی قرآن، یعنی هدف اصلی نزول است: «هُدیً لِلنَّاسِ».در این تفسیر فقط به کشف معنا و ذکر پارهای الفاظ و عبارات تفسیری صرف بسنده نمیشود؛ بلکه آنها درآمدی برای تبیین ابعاد هدایتی کلام خداوند قرار داده شده و مخاطب را از معبر لفظ به معنا و از معبر معنا به بلندای هدایت قرآن، سوق میدهد.
طرح زندگی با آیهها درصدد است که عموم مردم را با مفاهیم آیات منتخب بیش از پیش آشنا کند و خبرگزاری مهر در مجموعه مطالب «زندگی با آیه ها» به صورت تفصیلی و تصویری با بیان استاد محمدعلی انصاری مفسر قرآن کریم، تفسیر این آیات مبارکه را تقدیم نگاه مخاطبان میکند.
سوره جن آیه ۱۶
وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا
و اگر [انس و جن] بر طریقه حق پایداری کنند حتماً آنان را از آب فراوانی سیراب خواهیم کرد.
نکتهها
«غدق» به معنای فراوانی و «صعد» به معنای سخت و مشکل است.
امام باقر علیه السلام میفرماید: مراد از «اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ» استقامت در مسیر اهل بیت است. و از امام صادق علیه السلام نقل شده است که اگر مردم بر ولایت مااستقامت داشته باشند از علم کثیر کامیاب میشوند. «۱» «لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً»
از بهترین شیوههای تربیتی، شیوه مقایسه است. در یک آیه میفرماید: استقامت و باران و در آیه بعد: اعراض و عذاب. با مقایسه این دو حالت مسئله حق وباطل شفافتر میشود.
اعراض از ذکر خدا هم در دنیا زندگی را سخت میکند. «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً» «۲» وهم در آخرت انسان را گرفتار عذاب سخت و فراگیر میکند. «وَ مَنْ یُعْرِضْ عَنْ ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذاباً صَعَداً»
پیامها
۱- مهمتر از ایمان، پایداری و استقامت بر آن است. «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ»
۲- در میان راهها، تنها یک راه حق قابل قبول است. طَرائِقَ قِدَداً … عَلَی الطَّرِیقَةِ
۳- بیان آثار و برکات ایمان، بهترین شیوه دعوت است. لَوِ اسْتَقامُوا … لَأَسْقَیْناهُمْ
۴- آثار ایمان تنها در آخرت نیست، بلکه در دنیا نیز ظاهر میشود. «لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً»
۵- استقامت بر راه حق ارزش است. و هر استقامتی ارزش ندارد، زیرا بعضیاستقامتها لجاجت و یک دندگی است. «اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ»
۶- توسعه رزق، یکی از اسباب آزمایش است. «لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ» (چنانکه حضرت سلیمان نیز توسعه رزق خودش را سبب آزمایش دانست.«هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی» «۱»)
۷- استقامت بر راه مستقیم در طبیعت اثر میگذارد. «ماءً غَدَقاً»
۸- رفاه زمینه غفلت است. «ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ»
۹- با توسعه رزق مغرور نشوید. «لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ»
۱۰- حتّی بعد از استقامت بر راه حق و دریافت پاداش، کار خود را پایان یافته ندانید که تازه آزمایش دیگری شروع میشود. ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ…
۱۱- خداوند، هم مهر دارد و هم قهر. ماءً غَدَقاً … عَذاباً صَعَداً
۱۲- یکی از عوامل کشیده شدن به دوزخ اعراض از ذکر خداوند است. «وَ مَنْ یُعْرِضْ عَنْ ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذاباً صَعَداً»
۱۳- گاهی نزول باران وسیله آزمایش است که اگر با ناشکری و کفران همراه شود، قهر فراگیر به دنبال دارد. «عَذاباً صَعَداً»
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0