به گزارش اکوایران،  بخش‌نامه سازمان توسعه تجارت ایران موضوع آیین نامه اجرایی بند ر تبصره ۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور (موضوع واردات انواع خودرو)  توسط مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات معاونت برنامه ریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ شد.

براساس این بخشنامه واردات ۱۳ هزار دستگاه خودروی لوکس پیش‌‌‌بینی شده و ۶۳۵ میلیون یورو نیز ارز برای آن اختصاص یافت. از این بین ۸ هزار دستگاه و ۳۶۰میلیون یورو مربوط به خودروهای با حجم موتوری ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌‌‌سی است که تعرفه ۱۸۰ درصدی برای آن در نظر گرفته شده است.

به گزارش تسنیم، پنج هزار دستگاه و ۲۷۵ میلیون یورو نیز برای واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۳۰۰۰ سی‌‌‌سی پیش‌‌‌بینی شده که تعرفه این گروه نیز به ۱۹۰ درصد می‌‌‌رسد.

ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌‌‌سی از مهرماه سال ۹۱ و در دوره تحریم‌های اولیه کلید خورد. در این تاریخ، ثبت سفارش خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌‌‌سی ممنوع شد، اما برخی استثناها مانند ورزشکاران برتر، جانبازان بالای ۷۰ درصد و ساکنان جزیره ابوموسی همچنان مجاز به واردات این خودروها بودند. این ممنوعیت بر اساس مصوبه هیات دولت دهم و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خروج ارز وضع شد. با این حال دولت یازدهم ورود هرگونه خودروی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌‌‌سی را حتی برای مجوزهای خاص نیز به تدریج لغو کرد.

در سال ۹۵ و همزمان با انعقاد برجام، فضای ارزی کشور بهبود یافت و در همین حین دیوان عدالت اداری به این موضوع ورود کرد و واردات این خودروها را آزاد اعلام کرد. با این وجود این رای هم راه ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی را به کشور باز نکرد. پس از ابطال مصوبه دولت توسط دیوان عدالت اداری در شهریور ۹۵، دولت و دستگاه‌های اجرایی همچنان با استناد به آیین‌‌‌نامه‌ها و بخشنامه‌های جدید، واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌‌‌سی را ممنوع نگه داشتند. 

 این موضوع تا ۲۵ خرداد سال جاری ادامه داشت تا اینکه محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در این روز و در بحبوحه جنگ ۱۲ روزه بعد از تاخیر نزدیک به چهار ماهه آیین‌‌‌نامه اجرایی واردات خودرو برای سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد. 

در این مصوبه واردات ۱۳ هزار دستگاه خودروی لوکس پیش‌‌‌بینی شده و ۶۳۵ میلیون یورو نیز ارز برای آن اختصاص یافت. از این بین ۸ هزار دستگاه و ۳۶۰میلیون یورو مربوط به خودروهای با حجم موتوری ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌‌‌سی است که تعرفه ۱۸۰ درصدی برای آن در نظر گرفته شده است. پنج هزار دستگاه و ۲۷۵ میلیون یورو نیز برای واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۳۰۰۰ سی‌‌‌سی پیش‌‌‌بینی شده که تعرفه این گروه نیز به ۱۹۰ درصد می‌‌‌رسد. 

1

2