- تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۷
- کد خبر : 44267 چاپ خبر

افشای خطا در دادههای ژاکت: راستچین صحت اطلاعات را زیر سوال برد
راست چین صحت دادههای ژاکت را بررسی نمود و اعلام کرد ژاکت سال قبل داده اشتباه منتشر نموده است.
به گزارش اقتصادآنلاین، آنچه گذشت: در اردیبهشت ماه امسال بهروزترین گزارش بازار وردپرس ایران در سال ۱۴۰۴ توسط راست چین منتشر شد که در آن به سهم ۶۸% راست چین نسبت به پلتفرم رقیب اشاره شده بود.
مارکت رقیب (ژاکت) با وجود منابع مندرج در گزارش، صحت دادههای ارائه شده را بدون هیچ دادهای رد کرد و راست چین جزئیات دقیق ۶ شاخصه اصلی سهم بازار وردپرس ایران را بهصورت عمومی در ۲۸ اردیبهشت منتشر نمود که علاوه بر ۴ شاخصه اشاره شده در گزارش سال وردپرس ایران ، به موارد دیگر هم چون میزان سرچ برند نیز اشاره شده بود.
پلتفرم ژاکت در ۵ خرداد ۱۴۰۴ برای اولین بار دادههای خود را طی یک بیانیهی تکمیلی منتشر نمود.
ما در این بررسی قصد داریم صحت دادههای ارائه شده توسط مارکت ژاکت را صرفا با خود پلتفرم ژاکت مقایسه کنیم. سپس از تکنیکهای گمراهکنندهای که پلتفرم ژاکت برای دستکاری دادههای سهم بازار خود استفاده کرده است، پرده برداریم.
لازم به توضیح است که جهت جلوگیری از دستکاری بیانیه تکمیلی ژاکت، ما کل محتوای این بیانیه را در آشیو جهانی وب ذخیره کردیم ، که حتی در صورت حذف یا دستکاری این بیانیه بتوان به محتوای آن مراجعه نمود.
ژاکت در سال ۱۴۰۳ دادههای اشتباه منتشر کرده است!
مارکت ژاکت در بیانیه تکمیلیاش مجموع کل آیتمهای وردپرسی فروختهشده ژاکت را از ابتدای فعالیت تا تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴: ۸۲۳,۰۰۰ عدد اعلام کرده است، در صورتی که یک سال پیش در تابستان ۱۴۰۳ این مجموع را برای سال ۱۴۰۳ در صفحه ۵۳ گزارش جامع وردپرس خود، ۸۸۷، ۴۲۹ اعلام نموده بود! (تصویر زیر)
یعنی ژاکت به استناد به بیانیهی اخیر خود اعلام کرده است که در سال ۱۴۰۳ در مورد مجموع فروش پلتفرم ژاکت و سهم بازار خود دروغ گفته است. (تصویر سمت چپ)
اما موضوع به اینجا ختم نمیشود؛ زیرا عدد ۸۲۳,۰۰۰ نیز به ۴ روش زیر دستکاری شده است و ژاکت در مجموع آیتمهای فروختهشده نیز با اختلاف بازیگر دوم بازار وردپرس ایران میباشد. ژاکت یک جدول که عنوان میکند نتیجه کرال دادههای فروش دو مارکت هست را بهعنوان منبع استفاده کرده است، ما فعلا به آیتمهای استفاده شده در این جدول میپردازیم و در نهایت همین دادهها را بر اساس سه پارامتر زیر تصحیح کردیم: منبع اصلاح شده ژاکت
روشهای دستکاری دادههای فروش توسط پلتفرم ژاکت:
۱. محصولات توقف فروش: در لیست دادههای ژاکت، مجموع محصولات توقف فروش در جدول اعلامی این مارکت جمع شدهاند؛ در صورتی از دادههای راست چین ۴، ۳۰۳ ردیف این نوع محصولات پاک شده است.
۲. پکیجهای محصول و سایتهای آماده: هر فروش یک پکیج محصول یا سایت آماده به معنی ثبت فروش برای آیتمهای دیگر است پس در نظر گرفتن این موارد باعث میشود دادههای فروش ۲ برابر مقدار واقعی محاسبه شوند، سایت ژاکت این دادهها را در جداول خود لحاظ کرده در صورتی که این موارد را از دادههای راست چین حذف کرده است!
۳. محصولات رایگان: در لیست ارائه شده، دادههای محصولات رایگان نیز لحاظ گردیده است که دلیلی برای جمع بستن این آمار وجود ندارد.
۴. قیمت محصولات: قیمت محصولات ژاکت مربوطه به تغییرات ابتدای سال ۱۴۰۴ و بعد از افزایش دو برابری قیمت این مارکت است که باعث شد آیتمهای پر فروش این مارکت بهطور میانگین نسبت به اشتراک یک ساله ۲ برابر گرانتر شود؛ تصویر زیر که مربوطه به کروالر این مارکت است نشان میدهد این قیمتها از ابتدای امسال رشد ۲ برابری داشته، در نتیجه مجموع فروش این مارکت صرفا میتواند با حالت قبل از افزایش قیمت محاسبه گردد.
راست چین رهبر بازار وردپرس ایران، بر اساس داده های ژاکت!
ما در این بررسی بدون اضافه کردن هیچ دادهی جدیدی در دادههای فروش اعلام شده ژاکت و صرفا با حذف مورد ۱، ۲ و ۳ دادههای تصحیح شده را در لینک زیر قرار دادیم
منبع اصلاح شده ژاکت
نتایج بهطرز شگفتانگیزی جذاب است؛ مجموع کل آیتمهای فروختهشده ژاکت از ابتدای فعالیت این مارکت تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ بر اساس دادههایی که در بیانیه تکمیلی ژاکت اعلام شده بود برابر است با: ۶۷۲، ۴۲۸ عدد، البته این مقدار با در نظر گرفتن تمامی دستهبندی محصولات این سایت محاسبه شده است که طبیعتا مجموع تعداد فروش آیتمهای وردپرسی از این عدد نیز به مراتب پایینتر است
همچنین مجموع کل آتیمهای فروختهشده راست چین بر اساس دادههای ژاکت تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ برابر است با: ۷۶۲,۱۷۸ عدد که نشان میدهد بر اساس دادههای اعلام شده ژاکت نیز، راست چین با اختلاف لیدر بازار وردپرس ایران میباشد.
منبع داده ها
ژاکت و راست چین در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴
ما در راست چین علاوه بر بررسی وضعیت میزان فروش گذشته، میزان انتشار و فروش محصولات جدید ماه گذشته را نیز به دقت محاسبه کردیم، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ در راست چین ۳۲ محصول و در مارکت رقیب صرفا ۱۲ محصول منتشر شده است که میزان فروش محصولات جدید راست چین برابر است با ۲۹۳ مورد و برای ژاکت ۵۶ مورد است.
منبع داده ها اردیبهشت
راست چین از نظر تعداد محصولات منتشر شده در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ سه برابر و از نظر تعداد فروش این محصولات حداقل ۴ برابر نسبت به مارکت ژاکت عملکرد بهتری داشته است، ما کل دادههای این بخش را بهصورت عمومی در گوگل شیت منتشر کردیم.
ژاکت فیلد های گزارش سرچ کنسول را تغییر داده است
در بیانیه تکمیلی ژاکت بهجای مقایسه میزان سرچ برند در حالت Exact query (فقط همین کلمه) ، میزان سرچ برند را از طریق query پلاس یعنی +ژاکت استخراج کرده اند و این نتیجه را با حالت Exact راست چین مقایسه نموده اند!
+ ژاکت به این معنی است که تمامی نتایج جستجویی که کلمه ژاکت در آن تکرار شده است با هم تجمیع شوند.
مقایسه گوگل ترندز ژاکت (لباس) با راست چین!
در بیانیه تکمیلی پلتفرم ژاکت، سرچ کلمه «ژاکت» از ابزار گوگل ترندز استخراج شده است و این بخش هم بهصورت غیر طبیعی رشد و افت داشته است. ما بازهی گزارش گوگل ترندز را روی ۵ سال قرار دادیم و باز هم به حقایق جالبی رسیدیم!
کلمه ژاکت در گوگل ترندز میزان سرچ ژاکت (لباس) را نشان میدهد که در فصول مختلف سال (فصل خرید لباس گرم) بالا میرود. در تصویر زیر میتوانید این مسئله بهوضوح مشاهده کنید. (هر پیک نشان دهنده یک زمستان است که خرید لباس زمستانه بالا می رود)
درسایر دادههای ژاکت نیز وضعیت به همین شکل ادامه پیدا میکند، که صرفا به چند مورد ساده اشاره میکنیم:
۱. توقف فروش: محصولات غیر فعال و پاکشده ژاکت در عمده آمارهای بیانیه تکمیلی ژاکت حضور دارند با محصولات فعال جمعزده شدهاند!
۲. قالب محبوب: در بیانیه تکمیلی ژاکت به یکی از قالبهای محبوب اشاره شده که بر خلاف گفته ژاکت، این محصول بهصورت انحصاری توسط توسعهدهنده خارجی در راست چین منتشر شده است و آپدیت نسخه اورجینال این محصول علاوه بر بهروزرسان خودکار راست چین از طریق سازنده خارجی نیز برای مشتریان راست چین (داخل ایران) در دسترس است.
۳. تقلید: در بخشهای مختلفی از بیانیه تکمیلی ژاکت به این موضوع اشاره شده است که ویژگیهای مختلفی را توسعه داده اند و راست چین از آنها کپی کرده است! ما کمی این موضوع را باز میکنیم:
-
- ژاکت با نام مارکت وردپرس در حالت خوشبینانه، ۳ سال پس از راهاندازی راست چین لانچ شده است که همین مسئله بهتنهایی نشان میدهد کل بیزنس مدل راست چین را احتمالا میتوانستند الگوبرداری کنند.
- ژاکت مقایسههای اشتباهی در دادههای خود انجام داده است: مثلا در سرویس بهروز رسانی، جدیدترین ورژن محصول راست چین را با «نام جدید» با قدیمیترین نسخه محصول خود مقایسه کرده است.
- ژاکت به فناوری استفاده در هر ویژگی راست چین اشاره نمیکند، باز هم بهطور مثال فناوری سرویس مدیریت هوشمند راست چین که یک مکانیزم آنلاین و برخط برای حدود ۵۰۰، ۰۰۰ وبسایت است با هیچ کدام از توسعههای فعلی پلفترم رقیب قابل مقایسه نیست.
- راست چین در مسیر ۱۳ ساله خود صدها سرویس و قابلیت مثل راست چین کلود (هاستینگ)، کارمزد متغییر، پشتیبانی سریع ۲ ساعته، کشبک، درصد رضایت هوشمند، سیستم مدیریت هوشمند آنلاین، بهروز رسان خودکار، گرید پشتیبانی، پشتیبان دوم، امکان جایگزینی محصولات، مکانیزم چند فروشندگی و … را توسعه داده است که ژاکت موارد زیادی را الگوبرداری کرده است. بهصورت کلی راست چین از هر اقدامی که بتواند کیفیت سرویس دهی به مشتریان بازار وردپرس در ایران را بهبود بخشد، حمایت میکند. حتی اگر این بهبود کیفیت، تقلید کور کورانه ژاکت از پلتفرم راست چین باشد.
۳. گزارش مرکز پایش تجارت الکترونیک ایران: دادههای این مرکز بهصورت گزارشات پرمیوم (پولی) به فروش میرسد. ژاکت یا هر کدام از کسب و کاری اینترنتی میتوانند برای دسترسی به این دادهها، با ایمیل (Info @ ecmonitor.ir) در ارتباط باشند. ما صرفا بخش مقایسهای راست چین و ژاکت را از گزارش ECM بهصورت عمومی منتشر کردیم.
ما در این بررسی تلاش کردیم دادهی بیشتری نیست به بیانه تکمیلی ژاکت اضافه نکنیم و صرفا اشتباهات این دوستان را تصحیح کردیم! معتقد هستیم اولویت اول ما مشتریان و مخاطبین وردپرس در ایران هستند. راست چین از هر مدل رقابت یا مشارکتی که به توسعه بازار و بهبود کیفیت خدمات و محصولات وردپرسی در ایران منجر شود، استقبال خواهد کرد.
لینک کوتاه
برچسب ها
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0