اینترنت در کف قیمت، خوراکی‌ها در صدر

اینترنت در کف قیمت، خوراکی‌ها در صدر

اقتصادآنلاین؛ گزارش «شاخص قیمت مصرف‌کننده» مرکز آمار ایران که اخیرا در بازه زمانی منتهی به پایان مرداد ۱۴۰۴ منتشر شده است، به روایت آماری شاخص‌هایی مانند تورم نقطه به نقطه خانوارها، تورم ماهانه خانوارها، تورم سالانه خانوارها و درصد تغییرات شاخص بها در دهک‌های هزینه‌ای پرداخته است.

در قسمت تورم نقطه به نقطه و ماهانه خانوارها، درصد تغییرات عدد شاخص قیمت کالاهای مختلف نسبت به دوره مشابه سال قبل (۱۴۰۳) و ماه قبل آن (تیر ۱۴۰۴) خود بررسی شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که در مرداد ۱۴۰۴ خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۲.۴ ببشتر از مرداد ۱۴۰۳ برای خرید یک مجموعه یکسان از کالاها و خدمات شامل خوراکی، انرژی، ارتباطات، مسکن، پوشاک، حمل و نقل، بهداشت و درمان، تفریح، آموزش و چند مورد دیگر هزینه کرده‌اند.

در بین این مجموعه، کالاهای متفرقه، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات و بهداشت و درمان با درصد تغییراتی بین ۴۴.۷ تا ۵۴.۱ درصد بیشترین افزایش را نشبت به مرداد سال قبل داشته‌اند.

در سمت دیگر خدمات ارتباطات با ۲۶ درصد، حمل و نقل با ۳۴.۳ درصد و مسکن و انرژی با ۳۵.۷ درصد کمترین افزایش قیمت را نسبت به سال قبل داشته‌اند.

در مقایسه مرداد ۱۴۰۴ با تیر ۱۴۰۴ هم تورم ماهانه عدد ۲.۹ درصد را نشان می‌دهد که به تفکیک، نان و غلات با ۷.۸ درصد، میوه و خشکبار با ۴ درصد و انواع گوشت با ۳ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل نشان داده‌اند.

گروه‌های ارتباطات و حمل‌ونقل در این مقایسه هم کمترین افزایش قیمت را با کمتر از ۱.۴ درصد داشته‌اند و مسکن و انرژی هم در میانه نمودار عدد ۲.۷ درصد را نشان می‌دهند.

گفتنی است این روند نشان می‌دهد «خدمات و تجهیزات ارتباطی» و «اینترنت»، در مقایسه با سایر بخش‌های مصرفی، تحت فشار کمتری از ناحیه افزایش هزینه‌ها قرار دارند و مشترکان نسبت به دیگر اقلام مصرفی، تغییر چندانی در هزینه‌های خود تجربه نکرده‌اند.

در مقابل گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» بیشترین نرخ تورم و رشد قیمت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. افزایش محسوس هزینه‌های این گروه، فشار قابل توجهی بر سبد مصرف خانوارها وارد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *