- تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۹
- کد خبر : 37519 چاپ خبر

مراکز نمایشگاهی استانها باید به محور توسعه تجارت خارجی تبدیل شود
رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران گفت: تبدیل مراکز نمایشگاهی استانها به محور توسعه تجارت خارجی از اقدامات لازم برای توسعه صنعت نمایشگاهی در ایران محسوب میشود.
به گزارش اقتصادآنلاین، رحیم جلیلی، رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران در نشست بررسی راهبردها و توسعه صنعت نمایشگاهی کشور و تعامل سازنده میان مراکز نمایشگاهها و نهادهای حاکمیتی اظهار کرد: در هر استانی یک مرکز نمایشگاهی به نام سایت بینالمللی نمایشگاههای استانی داریم؛ قبل از انقلاب فقط یک نمایشگاه در سطح ایران و آن هم در تهران داشتیم.
وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب با توجه به صدور کالاهای تولیدی ایران و توسعه تجارت تصمیمگیری شد که هر استان یک مجموعه نمایشگاهی داشته باشد؛ در همین راستا استانها با مصوب دولت و دریافت مجوز از توسعه تجارت و وزارت صمت از این مجموعه برخوردار شدند.
رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران تصریح کرد: بسیاری از نمایشگاههای کشور متعلق به بخش خصوصی است؛ در برخی استانها اتاق بازرگانی، شهرداری و همیاری شهرداری نیز سهامدار هستند.
جلیلی با اشاره به اینکه با احتساب جزیره کیش و مناطق آزادبالغ بر ۳۵ سایت نمایشگاهی در سراسر کشور داریم، یادآور شد: در تهران مجموعه ایران مال نمایشگاه خیلی خوبی دارد که از نظر استاندارد نیز در سطح بینالمللی است؛ در کشور فقط نمایشگاه تهران دولتی است.
وی با اشاره به اینکه انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران از سوی سازمان توسعه تجارت به عنوان بازوی این سازمان و وزارت صمت معرفی شده بیان کرد: نمایشگاههاى بینالمللى ایران، آمادگى خود را براى همکارى با دولت در مسیر توسعه صنعت نمایشگاهى اعلام میکند.
رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران افزود: همکاری و همفکرى با حداکثر ظرفیت در برنامهریزی و سیاستگذارى صنعت نمایشگاهى کشور، گسترش تعاملات خارجى نمایشگاهها، همکاری در برنامهریزى و اجراى نمایشگاههاى اکسپو از جمله اکسپو ۲۰۳۰ ریاض از جمله درخواستهای این انجمن از دولت است.
جلیلی با اشاره به تلاش برای تعامل بخش خصوصی و دولت عنوان کرد: خوشبختانه در طول یک سال اختیارات انجمن چندین برابر شده است؛ تقویم و عملکرد به صورت گزارش تحلیلی تهیه و تدوین و به سازمان توسعه تجارت ارائه شد.
وی تشریح کرد: اعتقاد بر این داریم که هر نهادی اگر از نیروی انسانی قوی و بدون تخصص کافی برخوردار نباشد، با مشکل مواجه و حتی ورشکست میشود؛ بنابراین نیروی انسانی را ساماندهی و شبکه قوی از کل مجموعه نمایشگاههای بینالمللی ایران تشکیل دادهایم.
رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران با اشاره به اینکه نمایشگاههای کشور در سه رده بینالمللی الف، بینالمللی ب و ملی هستند، اضافه کرد: یک سری آموزشها در حوزه روابطعمومی، مدیران امور اجرایی و همچنین مدیران مالی و اداری انجام دادیم.
جلیلی تصریح کرد: پیگیری مسائل و مشکلات مراکز سطح کشور، طرح یکسانسازی قراردادهای مراکز با برگزارکنندگان، برگزاری جلسات مستمر با هیئت مدیره نمایشگاههای کشور به صورت دورهای، انتشار نشریه تخصصی و همچنین راهاندازی وبسایت انجمن از جمله اقدامات انجام شده است.
وی افزود: ساماندهی و رتبهبندی مجریان برگزاری نمایشگاه، غرفهسازان، تشکیل و توسعه بسترهای ارتباطی بین فعالان نمایشگاهی سراسر کشور، تدوین طرح نمایشگاههای توسعه صادرات و ارائه به سازمان توسعه تجارت، طرح برندسازی موضوعی نمایشگاهها، تدوین طرح جامع صنعت نمایشگاهی و همچنین ترجمه اخبار و منابع معتبر صنعت نمایشگاهی جهان از دیگر اقدامات انجام شده بودند.
رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران خبر داد: سال گذشته آمار مراکز نمایشگاهی جهان یک هزار و ۴۳۲ و ایران نیز ۳۵ مرکز بود؛ تعداد بازدیدکنندگان جهانی از این مراکز سال گذشته ۳۵۳ میلیون و در ایران نیز ۹ میلیون نفر بوده است.
جلیلی عنوان کرد: نمایشگاه برگزار شده جهانی در سال گذشته ۳۳ هزار عنوان و در ایران نیز ۸۳۵ عنوان بوده است.
وی با اشاره به اینکه مجموعه فضای مفید نمایشگاهی در کشور ایران حدود ۲۸۰ هزار مترمربع است، بیان کرد: سال گذشته چهار میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مشارکتکنندگان برگزاری نمایشگاهها در سطح جهان و در ایران نیز ۴۵ هزار واحد بوده است.
رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران با اشاره به اینکه ارزش صنعت نمایشگاهی ایران از ارزش جهانی این صنعت کمتر از نیم درصد است، اضافه کرد: این در حالی است که سهم حجمی ایران از مراکز نمایشگاهی جهان حدود دو درصد است؛ ارزش صنعت نمایشگاهی جهان در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد دلار و در ایران نیز ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.
جلیلی یادآور شد: در صنعت نمایشگاهی ایران بالغ بر ۶ هزار نفر در مراکز نمایشگاهی، برگزارکنندگان و غرفهسازان و ۱۶۰ هزار فرصت شغلی در بخشهای مرتبط مشغول به کار هستند؛ این آمار افزون بر رونقی هست که نمایشگاهها برای کسب و کارهای محلی اعم از هتلداری و حمل و نقل ایجاد میکند.
وی اظهار کرد: از بین حدود ۱۰ هزار شرکت دانشبنیان بیش از نیمی از آنها در نمایشگاههای مختلف داخل کشور مشارکت میکنند؛ یعنی نمایشگاه از نظر آنها مهمترین ابزار بازاریابی تلقی میشود.
رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران گفت: فاصله موجود میان سهم حجمی و مالی ایران از صنعت نمایشگاهی اگر به درستی شناخته و مدیریت شود، ظرفیت بالایی را برای درآمدزایی و اشتغال آفرینی در کشور آزاد میکند؛ همچنین به رشد هرچه بیشتری شرکتهای دانش بنیان و اقتصاد دانش محور کشور نیز کمک میکند.
جلیلی تصریح کرد: تبدیل مراکز نمایشگاهی استانها به محور توسعه تجارت خارجی، معرفی انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران به عنوان محور اصلی صنعت نمایشگاهی کشور، تشکیل کارگروه راهبردی با مشارکت مراکز کلانشهرها زیر نظر انجمن، جلوگیری از موازی کاری به ویژه در نهادهای دولتی در خصوص صنعت نمایشگاهی و همچنین ایجاد بستر مناسب برای توسعه زیرساختهای نمایشگاهی کشور از طریق ورود به بورس از جمله اقدامات لازم برای توسعه صنعت نمایشگاهی در ایران محسوب میشوند.
لینک کوتاه
برچسب ها
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0