فهرست
پایگاه خبری اختبار- میلاد رضایی متولد ۱۳۷۴ و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق کیفری اطفال و نوجوانان دانشگاه تهران است که موفق به کسب رتبه ۹ دکتری گرایش جزا و جرمشناسی سال ۱۴۰۴ شده است.
گفتوگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون دکتری ۱۴۰۴ را در ادامه میخوانید.
لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلیتان بفرمایید.
ضمن عرض سلام و آرزوی حال خوب برای خوانندگان محترم، بنده میلاد رضایی متولد سال ۱۳۷۴ در شهرستان بجنورد هستم. سال ۹۳ وارد رشته مهندسی برق دانشگاه نوشیروانی بابل شدم. در هنگام تحصیل، به واسطه فعالیتهای دانشجویی به مباحث حقوقی علاقهمند شدم. ترم هفتم دوره کارشناسی بودم که تصمیم خود را گرفته و از رشته مهندسی برق انصراف دادم تا برای کنکور انسانی آماده شوم.
سال ۹۷ در رشته حقوق دانشگاه علامه طباطبایی پذیرفتهشدم. پس از پایان مقطع کارشناسی و سپس خدمت سربازی، در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق کیفری اطفال و نوجوانان دانشگاه تهران پذیرفته شدم و در حال حاضر مشغول نگارش پایاننامه هستم. آبان ماه سال گذشته در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری شرکت کردم و در انتظار شروع دوره کارآموزی هستم.
انگیزهتان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسیارشد بسنده نکردید؟
به نظرم اگر هدف، صرفا موفقیت در مشاغل حقوقی نظیر وکالت باشد، نیاز چندانی به تحصیل در مقاطع بالاتر وجود ندارد و گذراندن مقطع کارشناسی حقوق به طور اصولی و در کنار آن، انجام کارآموزی عملی برای آمادهشدن این مشاغل تا حد زیادی کافی است.
ادامه تحصیل بنده در مقطع کارشناسی ارشد و اگر امکانش مهیا شود در مقطع دکتری، بیشتر به دلیل علاقهای است که به حوزه جرمشناسی و آیین دادرسی کیفری پیدا کردهام.
مطالعه رویکردهای جرمشناسی و تجربه سایر کشورها در این زمینه، ریشه بسیاری از مشکلات حال حاضر کشور ما در حوزه عدالت کیفری را به خوبی نمایان میسازد و موجب میشود تا بدون پرداخت هزینهای گزاف، از تکرار اشتباهات آنان پرهیز کنیم.
هر چند این عبرتآموزی از تجربه دیگر کشورها، به لطف اساتید بزرگ جرمشناسی در ایران تا حدودی رواج پیدا کرده است اما متاسفانه در اتخاذ بسیاری از تصمیمات مرتبط با اجتماع، همچنان جای خالی بهرهگیری از مطالعات جرمشناسی مشهود است.
از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟
بنده از اوایل آذرماه به طور پراکنده مطالعه درس جرم شناسی و به تدریج دروس دیگر را آغاز کردم. البته نزدیک به یک ماه پیش از آن، برای آمادگی آزمون وکالت، دروس جزا و آیین دادرسی کیفری را تا حدی مطالعه کردهبودم. معمولا کسانی که برای آزمون دکتری آماده میشوند، یا شاغل هستند و یا در حال تحصیل و نگارش پایان نامه هستند. برای همین داوطلبان نباید نگران این موضوع باشند که فرصت کافی برای مطالعه وجود ندارد. چون این موضوع برای غالب داوطلبین صدق میکند.
منابع و شیوه مطالعهتان به چه شکل بود؟
برای درس جرم شناسی، ابتدا مطالعه کتاب «دانشنامه جرم شناسی نظری» دکتر پاکنهاد که منبعی روان و خوانا محسوب میشود و سپس کتاب «درسنامه جرم شناسی» دکتر رایجیان که حاوی تستهای آزمون سالهای قبل و تستهای تالیفی به همراه پاسخ تشریحی است، منبع مناسبی است. مطالعه این دو کتاب برای درس جرمشناسی، پیشنهاد آقای عارف جعفریان، رتبه ۱ آزمون دکتری سال قبل بود که مصاحبه ایشان با سایت اختبار، اطلاعات مفیدی در اختیار داوطلبان محترم قرار میدهد.
خوب است به این نکته توجه شود که حجم کتاب دکتر پاکنهاد نسبتا زیاد است؛ به همین دلیل لازم است تا در حین مطالعه کتاب، از مطالب آن خلاصهبرداری انجام گیرد تا امکان مرور سریع این مطالب فراهم شود.
برای درس متون فقه، اگر فرصت کافی برای داوطلب وجود داشتهباشد، مطالعه مباحث کیفری جلدهای ۵، ۱۳ و ۱۴ کتاب «ترجمه و تبیین شرح لمعه» نوشته دکتر علی شیروانی و در کنار آن زدن تست آزمون سالهای قبل راهگشا است، اما اگر فرصت کافی وجود ندارد، کتاب «مجموعه آزمونهای متون فقه تخصصی آزمون دکتری جزا» نوشته آقای صادق صبیح که حدودا ۸۰۰ تست از آزمون های ارشد و دکتری جزا، از اوایل دهه هفتاد تا سال ۹۷ را در بر دارد و بعد آن به روزرسانی نشده، منبع مناسبی برای یادگیری سریع و تکرار مباحث مهم از طریق تستزنی است؛ به شرط اینکه تستهای سالهای ۹۸ به بعد کنکور دکتری نیز از طریق اینترنت یا طرق دیگر تهیه و بررسی شود تا با نحوه طراحی سوالات سالهای اخیر نیز آشنا شوند. داوطلبین محترم اگر به دنبال منبع بروز تری برای تستزنی هستند، کتاب «شرح جامع متون فقه دکتری جزا» نوشته آقای سعید سمیعپور که علاوه بر درسنامه، دارای سوالات آزمون دکتری به همراه سوالات تالیفی است، منبع مناسبی به نظر میرسد.
برای درس جزای اختصاصی و عمومی و آیین دادرسی کیفری، کتب «شرح آزمونی قانون مجازات» و «شرح آزمونی آیین دادرسی کیفری» نوشته آقای احمد غفوری و کتب تست ایشان مفید است. البته به دلیل اهمیت بالای قوانین خاص در آزمون دکتری، لازم است تا این قوانین، جداگانه و با دقت مطالعه شود.
برای درس استعداد تحصیلی از کتاب دکتر عرفانیان بهره بردم و همچنین دو روز مانده به آزمون، سوالات سالهای قبل را به صورت زماندار پاسخ دادم تا بتوانم سرعت لازم برای پاسخگویی به این بخش را بدست آورم. البته همانطور که مطلع هستید، این درس برای سال آینده از منابع آزمون دکتری حذف شدهاست.
برای درس زبان انگلیسی، منبع خاصی نداشتم و تا حدی سعی کردم از طریق کمک گرفتن از برخی نرمافزارهای لغت زبان نظیر Wordup، دایره واژگان خود از زبان انگلیسی را بیشتر کنم.
منابع مطالعهتان را چطور انتخاب کردید؟
برخی منابع را از طریق مصاحبه سایت اختبار با رتبههای برتر سالیان پیشین انتخاب کردم و با برخی منابع دیگر نیز از طریق پرسوجو از دوستان آشنا شدم.
بیشتر روی چه منابعی سرمایهگذاری کردید؟
با توجه به اینکه جهت آمادگی آزمون وکالت، تا حدی دروس جزا و آیین دادرسی کیفری را مطالعه کرده بودم، بیشتر وقتم را برای مطالعه درس جرمشناسی اختصاص دادم. برای درس متون فقه هم ابتدا مطالعه کتاب آقای شیروانی را آغاز کردم اما چون فرصت کافی نداشتم، به سراغ کتاب تست آقای صبیح رفتم.
برنامه مطالعهتان به چه ترتیبی بود؟
تا قبل از اتمام نگارش پروپوزال و امتحانات پایان ترم، امکان برنامهریزی منظم وجود نداشت و به صورت پراکنده هر زمان فرصت پیدا میکردم دروس جرم شناسی، استعداد تحصیلی و همچنین خلاصه نکات دروس جزا و آیین دادرسی کیفری که برای آزمون وکالت یادداشت کردهبودم را مطالعه میکردم اما پس از پایان امتحانات دانشگاه و تقریبا سه هفته مانده به آزمون، سعی کردم تستهای کتب جرمشناسی، متون فقه و بخشهای جمعبندی کتاب جزا و آیین دادرسی کیفری را به صورت روزی دو درس پاسخ دهم.
نکتهای که به نظرم داوطلبان محترم بهتر است مدنظر قرار دهند، این است که چند روز مانده به آزمون، حداقل یکی از آزمونهای سالیان قبل دکتری را به صورت آزمایشی پاسخ دهند تا هم با شرایط و زمان لازم برای پاسخگویی آشنا شوند و هم نقاط ضعف احتمالی را در روزهای منتهی به آزمون تا حدودی مرتفع کنند.
سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی میکنید؟
در بین پرسشها، هم سوالات سخت و هم سوالات نسبتا ساده وجود داشت. به طور کلی به جز یک یا دو سوال، سوالات دوپهلو یا بدون پاسخ صحیح در بین پرسشها وجود نداشت. البته سوالاتی که از قوانین خاص طرح شده بود، جزو سوالات نسبتا سخت آزمون بود که مانند سالیان اخیر همین چند سوال از قوانین خاص تاثیر زیادی در نتایج آزمون داشت که این موضوع اهمیت مطالعه قوانین خاص را نشان میدهد.
برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را انتخاب کردید؟
اگر خدا بخواهد در مصاحبه دانشگاههای تهران، علامه، بهشتی و تربیت مدرس شرکت میکنم.
رزومهتان برای مرحله مصاحبه چطور است؟
سال گذشته به همراه یکی از دوستان، مقالهای کنفرانسی با موضوع پلیس ویژه اطفال و نوجوانان و راهکارهای تعدیل نگاه نظممحور ارائه کردیم. متاسفانه پس از آن به دلیل مشغله آزمون وکالت و نگارش پایاننامه، فرصت ارائه پژوهشی دیگر فراهم نشدهاست.
توصیهتان به داوطلبان آزمون های حقوقی چیست؟
به نظر بنده، مطالعه زبان انگلیسی به بهانه آزمون کارشناسی ارشد و دکتری، فرصت مناسبی برای تقویت زبان انگلیسی است و مهمتر از آن، میتواند به عادتی خوب برای مطالعه روزانه زبان حتی پس از پایان این آزمونها مبدل شود؛ به همین جهت داوطلبان محترم میتوانند از فرصت تحصیلات تکمیلی در جهت تقویت سطح زبان خود بهره ببرند.
حرف آخر؟
از همه اساتید گرانقدرم در دانشگاههای تهران و علامه طباطبایی به واسطه مطالبی که در این سالیان از ایشان آموختم، قدردانی میکنم.
و در نهایت از پدر و مادر مهربانم که لحظه لحظه این زندگی را مدیون صبر، فداکاری و قناعت آنان هستم، سپاسگزارم.
سایر مطالب:
- گفتوگو با میلاد رضایی، رتبه ۹ آزمون دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی سال ۱۴۰۴
- گفتوگو با پوریا فخیمی، رتبه ۵ آزمون دکتری حقوق عمومی سال ۱۴۰۴
- گفتوگو با عارف حلیمی، رتبه ۸ دکتری حقوق جزا و جرم شناسی سال ۱۴۰۴
- گفتوگو با سحر خوشدل، رتبه ۵ دکتری حقوق بین الملل سال ۱۴۰۴
- گفتوگو با محمدجواد محقق؛ رتبه ۲ آزمون دکتری حقوق جزا و جرمشناسی سال ۱۴۰۴
- گفتوگو با سجاد قدمیاری، رتبه ۱ دکتری حقوق بین الملل سال ۱۴۰۴
- گفتوگو با پوریا دهقانی؛ رتبه ۳ آزمون دکتری حقوق خصوصی سال ۱۴۰۴
- گفتوگو با سید پژمان توفیقی اصل؛ رتبه ۶ آزمون دکتری حقوق عمومی سال ۱۴۰۴
- گفتوگو با امیرعلی صالحی، رتبه ۴ دکتری حقوق عمومی سال ۱۴۰۴
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0