به گزارش اکوایران،سال ۱۳۶۵ مزدا به سفارش فورد خودرویی کوچک و اقتصادی طراحی و تولید کرد که نامش را «فستیوا» گذاشتند. همان سال، شریک تجاری دیگر فورد یعنی کیا موتورز هم به صف تولیدکنندگان این محصول پیوست و نسخهای از آن را با نام «پراید» راهی بازار کرهجنوبی کرد. پراید در اصل قرار بود خودرویی ارزانقیمت، کممصرف و مناسب برای قشر متوسط باشد، اما هیچکس حتی در خیال هم نمیتوانست تصور کند که این خودرو قرار است چند دهه بعد، در کشوری دیگر به نماد صنعت خودروسازی بدل شود.
هفت سال پس از تولد پراید، پای این خودرو به ایران باز شد. ابتدا قرار بود مهمان موقتی خطوط تولید باشد و پس از مدتی جای خود را به محصولات مدرنتر بدهد؛ اما پراید چنان در تار و پود صنعت خودروی ایران ریشه دواند که دیگر خروجش غیرممکن به نظر میرسید. این خودرو مانند انسانی نامیرا، سالیان سال است که با وجود تغییر نسلها و پیشرفت فناوری در دنیا، همچنان به حیات خود ادامه میدهد و از خط تولید خداحافظی نکرده است.
اتصال بازار ایران به جهان؛ حضور ۷ خودروی پرفروش ۲۰۲۴ در کشور
۷ خودرو از ۱۰ مدل پرفروش جهان در ۲۰۲۴ مثل تویوتا کمری، هیوندای توسان و هوندا CR-V در ایران قابل خرید هستند؛ مشخصات فنی و معرفی کامل این خودروها را در گزارش بخوانید.
راز اصلی جاودانگی پراید، نسخه وانت آن بود. در سال ۱۳۹۲ سایپا با معرفی «پراید ۱۵۱» توانست نفس تازهای به این پلتفرم سالخورده ببخشد. وانت پراید بهدلیل قیمت پایین و کاربرد سادهاش، به سرعت به یکی از پرفروشترین خودروهای کار در کشور تبدیل شد و این موفقیت به پراید عمری دوباره بخشید. بسیاری گمان میکردند که با سختتر شدن استانداردها و الزامهای جدید ایمنی، دیگر سال ۱۴۰۳ سرانجام نقطه پایان زندگی پراید خواهد بود؛ اما ماجرا درست عکس آن پیش رفت. سایپا نهتنها پراید را کنار نگذاشت، بلکه نسخه ارتقایافته وانت آن را هم معرفی کرد تا نشان دهد جاودانگی این خودرو همچنان ادامه دارد.
«پراید ۱۵۱ جدید» با تغییرات ظاهری جزئی مانند سپر جدید و چراغ دیلایت عرضه شد. امکاناتی همچون اتولایت، سنسور نور، سامانه کنترل پایداری (ESC) و دریچه گاز برقی هم به فهرست تجهیزات آن اضافه شدهاند تا محصولی که ریشه در دهه ۸۰ میلادی دارد، در سال ۱۴۰۴ هنوز به روز به نظر برسد. البته در بخش فنی تفاوت زیادی ایجاد نشده است؛ تنها خروجی موتور اندکی تغییر کرده، بهطوریکه سه اسببخار قدرت کمتر، دو نیوتنمتر گشتاور بیشتر و مصرف سوخت کمی پایینتر دارد. با این حال، آنچه تقریبا قطعی است، افزایش قیمت محصول است.
به این ترتیب، داستان پراید و مشتقاتش همچنان ادامه دارد؛ داستانی که نشان میدهد در ایران بعضی خودروها نهتنها بازنشسته نمیشوند، بلکه با هر محدودیتی که سر راهشان قرار میگیرد، نسخهای تازهتر و طولانیتر از عمر خود پیدا میکنند.
تمام حقوق برای محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
طراحی و توسعه: توسط تیم فنی دفتروکیل