به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در نشست خبری کاهش تعهد ارزی صادرات فرش و صنایعدستی به میزان ارزش مواد اولیه که با حضور فعالان بخش خصوصی و نمایندگان اتاق بازرگانی برگزار شد، لاهوتی رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با اشاره نقش هویتی فرش دستباف ایرانی گفت: «فرش ایرانی نهتنها یک کالای صادراتی، بلکه یک نماد ملی است که در مهمترین نشستها و محافل بینالمللی، بهعنوان بخشی از هویت ایران خودنمایی میکند.»
وی با انتقاد از سیاستهای اتخاذشده در سه دهه گذشته تأکید کرد: «متأسفانه از دهه ۷۰ به بعد، بیتوجهی به این صنعت و اعمال سیاستهای اشتباه موجب شده تا صادرات فرش از بیش از دو میلیارد دلار به کمتر از ۴۱۲ میلیون دلار در سال ۹۶ و هم اکنون به کمتر از ۴۰ میلیون دلار کاهش یابد . این یک زنگ خطر جدی برای اقتصاد فرهنگمحور کشور است.»
وی ادامه داد: برخلاف تصور عمومی، حفظ جایگاه فرش ایرانی تنها یک موضوع بازرگانی نیست، بلکه یک مسئولیت فرهنگی است که باید همواره در اولویت سیاستگذاریها قرار گیرد. وی افزود: «بسیاری از کشورها حاضرند برای حفظ برندهای فرهنگی خود، هزینههایی بیش از منافع آن پرداخت کنند. اما در ایران، فرش بهعنوان یکی از مهمترین داشتههای فرهنگی، از حمایت کافی برخوردار نبوده است.»
رفع تعهد ارزی صادرات فرش دستباف تسهیل شد
وی همچنین از تلاشهای صورتگرفته در دوره جدید اتاق بازرگانی، بهویژه کمیسیون فرش، تقدیر کرد و گفت: «با پیگیریهای انجامشده، توانستیم بخشی از موانع قانونی از جمله مشکل پیمانسپاری و تعهد ارزی را برطرف کنیم. هرچند ممکن است این اقدامات به تنهایی موجب جهش صادراتی نشود، اما گامهای مؤثری در مسیر بازگشت فرش ایرانی به جایگاه شایسته خود هستند.»
در پایان، او خواستار نگاه جامعتری از سوی دولت به صنعت فرش شد و گفت: «ضروری است دولت، فراتر از نگاه صرف اقتصادی و درآمدی، به فرش بهعنوان شناسه فرهنگی ایران توجه کند و با فراهمسازی بسترهای لازم، زمینه شکوفایی مجدد صادرات فرش دستباف را فراهم آورد.»
مقصد ۴۴ درصد صادرات فرش دنیا امریکا است
در ادامه میری رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص توان رقابت پذیری فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی علاوه بر تسهیل گری های صورت گرفته گفت: در شرایط فعلی مهم ترین رقیب ما در بازار فرش دستباف کشور هند است.
وی افزود: البته نکته ای که وجود دارد این است که ۴۴درصد بازار مصرفی فرش دستباف در امریکا است که طبیعتا به دلیل تحریم های موجود ما هم اکنون این بازار را از دست دادیم و از این کنظر نسب به رقبا عقب تر هستیم.
میری گفت: اما این را می توان با قاطعیت گفت که همچنان با توجه به کیفیت فرش دستباف ایرانی ، فرش های ما توان رقابت در سطح جهانی را دارند و مشتری خود را دارند.
انتهای پیام/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0