به گزارش اکو ایران، سایپا در سال ۱۴۰۳ اتتفاق هاس گوناگونی را رقم زد از پیشنهاد جایگزینی شاهین پلاس به جای شاهین تا واردات تویوتا و برنامه ریزی برای تولید آریا، اما این اتفاق های دردسرهایی را هم برای نارنجی های جاده مخصوص بهمراه داشت.

عرضه شاهین پلاس در پیچ

خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۳ عرضه شاهین پلاس را در دستورکار قرار داد. نارنجی های جاده مخصوص شاهین پلاس را سال ۱۴۰۲ رونمایی کردند. اما عرضه آن با تاخیری حدود یک ساله مواجه شد. 

خودروساز یاکن کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص تا پایان بهمن ۱۴۰۳ در مجموع حدود ۴۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه انواع شاهین را در خطوط تولید خود تکمیل کرد. این تیراژ تولید در مقایسه با تیراژ تولید شاهین تا پایان بهمن ۱۴۰۲ از افتی حول و حوش چهاردرصدی حکایت می کند. نارنجی های جاده مخصوص در بازه فروردین تا بهمن سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع شاهین تولید کردند.

سایپایی ها بعد از رونمایی از شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک به مشتریانی که از مسیر سامانه یکپارچه فروش برای شاهین با گیربکس اتوماتیک نام نویسی کرده بودند و موعد تحویل شاهین های آنها پاییز و زمستان سال گذشته بود پیشنهاد دادند تا نسبت به جایگزینی خودروی انتخابی خود با شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک اقدام کنند.

به نظر می رسد این پیشنهاد با توجه به اینکه به تازگی استارت تولید شاهین پلاس زوه شده دردسرهایی برای سایپایی ها به دنبال داشته است و آنها تا حدودی از برنامه عرضه خود عقب ماندند.

آریا خود را آماده حضور در بازار می کند

خودروساز ساکن کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص برای سال ۱۴۰۴ خود را آماده عرضه آریا می کند نارنجی های جاده مخصوص تا پایان بهمن ۱۴۰۳ در مجموع حدود ۳۰ دستگاه آریا را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. این اتفاق به آن معناست که سایپایی ها در سال جاری تولید آریا را به صورت انبوه در دستورکار قرار می دهند. این خودروسازی سال ۱۴۰۲ هم حدود ۲۰ دستگاه آریا تولید کرده بود.

آریا را می توان رقیب جدی “ری را” محصول کراس اوور ایران خودرو دانست.

آریا روی پلتفرم شاهین تولید شده است. متقاضیان چشم انتظار عرضه آریا هستند، اتفاقی که پیش بینی می شود تا پایان نسمه اول امسال اتفاق بیفتد.

سایپا و تویوتا پیوند ۱۴۰۳

سایپایی ها در سالی که گذشته در کنار واردات چانگان برنامه ریزی برای واردات تویوتا را نیز انجام دادندگپ.

نارنجی های جاده مخصوص در بهمن ۱۴۰۳ از واردات حدود ۳۱۰ دستگاه تویوتا کرولا الیت ( تویوتا کرولا هیبریدی) خبر دادند. 

سایپایی ها در حالی سراغ واردات یک محصول از برنو تویوتا رفتند که پیش تر تمرکز آنها روی همکاری با برنوهای چینی، کره ای و فرانسوی بود. البته در سال های دور پارس خودرو با یکی دیگر از خودروسازان ژاپنی یعنی نیسان مراوداتی داشت که حاصل آن عرضه ماکسبما، قشقایی، تیانا، رونیز و ….. بوده است. با توجه به برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود تویوتا توسط سایپا بیش از پیش در سال ۱۴۰۴ به شرط فراهم بودن شرایط وارد شود.

واردات این محصول تویوتا توسط سایپا را می توان با توجه به سبقه سایپا به واردت خودروی عجیب توسط نارنجی های جاده مخصوص تعبیر کرد.