آیین بهره برداری از بسته حمل و نقل و ترافیک ایستگاه‌های شارژ تاکسی و اتوبوس برقی و سامانه تاکسی برخط در قالب یکصد و هفتاد و یکمین پویش امید و افتخار، ا حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، احمد قیومی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، شادی مالکی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، محمدعلی الفت پور شهردار منطقه ۱۵ تهران و حمید برادران مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران در پایانه بعثت برگزار شد.

در ابتدای حمید  برادران اظهار کرد: امروز ۳ ایستگاه همزمان پروژه برقی‌سازی که تقریبا در کشور بی نظیر باشد را فعال می کنیم. پروژه اول در ایستگاه بعثت با حدود ‌۵ مگاوات برق شبکه و ۲۰ استند شارژ ۲۴۰ که امکان شارژ همزمان ۴۰ دستگاه اتوبوس را دارد، است. از حدود یک ماه پیش شارژ اتوبوس های در سطح شهر را در اینجا داشتیم. این ایستگاه جزو بزرگ‌ترین ایستگاه های مجتمعی کشور در این رتبه است.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک با بیان اینکه به طور متوسط روزانه در روز ۳۲۰ اتوبوس و ۱۵۴۰ تاکسی در ۱۲ ساعت در اینجا شارژ می‌شوند، گفت: پروژه دومی که امروز افتتاح می شود ایستگاه خودتامین در مجموعه تقی آباد است که قابلیت شارژ ۲۹ اتوبوس را به طور همزمان دارد. پروژه سوم ما ایستگاه شارژ خورشیدی شرق تهران است که بالغ بر ۴ استند شارژ اتوبوس برقی از طریق پنل های خورشیدی نصب شده را دارد. معماری پروژه های زیرساخت برقی پایتخت کم نظیرترین مدل استفاده از زیرساخت ها و تامین انرژی است.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی شده تا در پایانه شرق بخش عمده ای از استندها در ساعات غیر نور هم قابلیت شارژ داشته باشد، به طوری که ۶ ساعت شبانه را امکان شارژ اتوبوس و تاکسی برقی هم خواهیم داشت، گفت: این تکنولوژی ترکیبی از استفاده از شبکه، ذخیره سازها و پنل‌های خورشیدی است.

برادران با بیان اینکه برقی سازی در پایتخت در سه فاز به اجرا خواهد رسید، عنوان کرد: فاز اول پایان اسفند ۱۴۰۳ است که صددرصد آنچه وعده داده بودیم محقق شد. در سه ماه آینده هم تقریبا سه برابر استندهای حال حاضر را به شهر اضافه خواهیم کرد. همچنین در پایان خرداد شاهد احداث ۴۴ ایستگاه کوچک مقیاس در مناطق خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک ادامه داد: از پروژه های خوب دیگری که پیش بینی شده تا قبل از شروع فصل تابستان انجام بشود، ایجاد زیرساخت ۳۰ مگاوات تولید برق سی-اچ-پی است که مناقصه آن تمام شده و اولین گام آن برای تقی آباد با ۲/۵ مگاوات آماده شده است. از تدابیر دیگر مدیریت شهری در این راستا این بود که برای اولین بار حدود ۵۰ مگاوات برق اضطراری تونل های شهری را در اختیار شبکه برق شهری خواهیم گذاشت. با این قابلیت تا پایان خرداد برای ساعات پیک تهران حدود ۵۰ مگاوات برق تولیدی در تونل های شهری را در اختیار شبکه قرار می‌دهیم و  این در راستای کمک به ناپایداری های جریانات برق کشور است.

وی خاطرنشان کرد: تعویض ۱۲ هزار چراغ تونل های شهری باعث صرف ۵ مگاوات انرژی شده که در کمتر از یک و نیم سال تمام سرمایه گذاری شهرداری را بازگشت خواهد داد. شروع کننده فعالیتی هستیم که ساختاری برای آینده بهتر کشور است.

در ادامه مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه با توجه به تعداد بالای تاکسی در تهران رصد و پایش به صورت سنتی امکان پذیر نبود، گفت: بنا بر تاکید شهردار و حمایت شورای شهر از حدود ۲ هفته گذشته با پیگیری های سازمان تاکسیرانی سامانه تاکسی بر خط شروع به کار کرد. سامانه تاکسی بر خط در تمام خطوط شهر تهران و برای تمام تاکسی هایی که با مبدا و مقصد مشخص فعالیت می کنند، وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از محسنات تاکسی برخط پرداخت الکترونیک کرایه، پایش عملکرد تاکسی ها و تعداد ‌دفعات خدمات رسانی است. این پروژه در فاز اول برای ۳۰ هزار تاکسی و در سال آینده برای تمام تاکسی های گردشی و دربستی اجرا می‌شود.

مالکی گفت: امروز بیش از ۱۲ هزار تاکسی اپلیکیشن تاکسی برخط را نصب کرده اند و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این خدمت شفاف سازی نرخ و امکان پرداخت به صورت آنلاین است. باتوجه به اینکه پیش از این شهروندان از پول نقد یا کارت به کارت برای پرداخت کرایه اقدام می کردند، در هر بار پرداخت مبلغی از حساب شهروندان کسر می‌شد که در سیستم شهرزاد این قضیه وجود نخواهد داشت.

محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز  دراین مراسم گفت: در گذشته با دید شک و تردید به برقی سازی نگاه می شد. حتی جلوی امر گرفته می شد.

 معاون شهردار تهران ادامه داد: ایستگاه میدان خراسان نیز بزودی تحویل شهروندان خواهد شد. همچنین اتوبوس های جدیدی در راه حمل به تهران است و جایگاه های شارژ هم توسعه پیدا خواهد کرد.

وی گفت: دوربین های محدوده کنترل آلودگی هوا نیز در سالی که گذشت ۱۰۰ درصد نوسازی شدند. دوربین های نظارت سرعت هم در بهار سال آینده ۱۰۰ درصد نوسازی می‌شود. همچنین ۵ مرکز خدمات پس از فروش تاکسی‌های برقی نیز آماده افتتاح است.

 احمد قیومی مدیرعامل شرکت‌ واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هم در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز در پی برقی‌سازی اتوبوس‌های تهران ۷۵ دستگاه اتوبوس برقی در۴ خط ساماندهی شده، گفت: ۱۱۴ اتوبوس باقی مانده نیز از امروز وارد خطوط می شوند. لازمه آن تعبیه ایستگاه شارژ و توقفگاه مناسب بود.

قیومی با بیان اینکه اولین ایستگاه شارژ توانایی شارژ ۸۰ دستگاه اتوبوس را دارد، ادامه داد: ایستگاه شارژ توقفگاه بعثت امروز افتتاح می‌شود و توقفگاه های هنگام و تقی اباد به زودی اضافه می شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: از ۱۸۹ اتوبوس وارده شده از کشور چین ۱۱۴ اتوبوس از امروز به کار گرفته شده است.

قیومی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه ایستگاه شارژ شب‌ها به کار گرفته می شود و در هنگام صبح نیز تاکسی های برقی می توانند خودروهایشان را شارژ کنند. در آینده نزدیک از مابقی اتوبوس های برقی نیز با همین مدل با اولویت خط‌های مرکزی استفاده می‌کنیم.

سیدمحمد آقامیری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز  گفت: امیدوارم که این مد برقی در تمام کشور توسعه پیدا کند. تاکسی برخط هم مقاومت زیادی می‌خواهد. در یک دهه گذشته تاکسی های آنلاین خیلی مورد استقبال نبود و عادت مردم زمان برد، 

وی خاطرنشان کرد: مردم وقتی با تاکسی زرد شهرداری تردد کنند اطمینان خاطر بیشتری دارند. اگر مشوق های خوبی برای این طرح ایجاد بشود خیلی زود در ذهن مردم جا می‌افتد.