به گزارش اکوایران، جبار ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت پروژه راهآهن شلمچه-بصره اعلام کرد که مینروبی مسیر این خط آهن تا سه ماه آینده تکمیل میشود و تاکنون ۸ کیلومتر از مسیر مینروبی شده و با دور شدن از مرز، تعداد مینها کاهش یافته است.
او افزود: عملیات احداث پل نیز با کوبیدن اولین شمع آغاز شده و امیدواریم روند ساخت پلها شتاب گیرد. در ایستگاه شلمچه، بخش مسافری پیشرفت خوبی داشته و هدفگذاری شده تا تیرماه ۱۴۰۴ کل پروژه به پایان برسد، اما برای خدمترسانی به زائران اربعین، بخشی از پروژه و سکو زودتر آماده خواهد شد.
ذاکری در پاسخ به پرسشی درباره کریدور ریلی اروپا-ترکیه-تهران-افغانستان، این مسیر را یکی از کریدورهای کلیدی شرق به غرب دانست که مورد تأکید رهبر انقلاب است.
به گزارش ایلنا، معاون وزیر راه توضیح داد: شبکه ریلی تا ایستگاه خاوران تبریز تکمیل شده و بخش باقیمانده شامل مسیر خاوران به تبریز و مرند به چشمهثریا است. اتصال چشمهثریا به قارص ترکیه امکان اتصال به شبکه ریلی استاندارد اروپا را فراهم میکند.
او ادامه داد: در مذاکرات اخیر با وزیر حملونقل ترکیه، توافق شد تیمهای کارشناسی دو کشور برای بررسی اهمیت پروژه و حجم تبادلات تجاری جلساتی برگزار کنند. هر دو طرف اراده قوی برای تقویت این کریدور دارند و ذاکری ابراز خوشبینی کرد که این پروژه به نتیجه برسد و سهمی بزرگ در ترانزیت منطقهای داشته باشد.
مدیرعامل شرکت راهآهن همچنین گفت: ماهانه ۱۰ هزار تن بار (معادل سه قطار) از ترکیه به افغانستان از مسیر ایران منتقل میشود. درباره قطار تهران-مشهد، وی اظهار داشت که این مسیر برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده و برخی قطارها با این سرعت تردد میکنند. هدف، افزایش تعداد این قطارها و کاهش زمان سفر به حدود ۷ ساعت است. در آزمایشی اخیر، یک قطار بدون توقف در ۶ ساعت و ۴۰ دقیقه این مسیر را طی کرد.
به گزارش اکوایران، هفتم فروردین بود که اولین محموله صادراتی افغانستان از مسیر کریدور ریلی افغانستان – ایران به مقصد ترکیه و اروپا راهی شد.
این محموله صادراتی افغانستات با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات و والی هرات از مسیر کریدور ریلی افغانستان – ایران به مقصد ترکیه و اروپا راهی شد.
اولین محموله صادراتی افغانستان از مسیر کریدور ریلی افغانستان – ایران راهی اروپا شد
اکوایران: اولین محموله صادراتی افغانستان از طریق این مسیر، با حضور مقامات ایرانی و افغان، به مقصد ترکیه و اروپا ارسال شد.
ذاکری درباره برقیسازی قطارها نیز گفت: این پروژه از اولویتهای اصلی است و در شش ماه گذشته تلاشهایی برای احیای قراردادهای قبلی با شرکتهای داخلی و خارجی انجام شده است. مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته و برای سال ۱۴۰۴ حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه پیشبینی شده است.
تمام حقوق برای محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
طراحی و توسعه: توسط تیم فنی دفتروکیل