- تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۰
- کد خبر : 27659 چاپ خبر

اجرای طرح پایلوت استفاده از موتورسیکلتهای برقی در تهران
استاندار تهران از شروع اجرای طرح پایلوت استفاده از موتورسیکلتهای برقی در شهر تهران خبر داد و هشدار داد که موتورسیکلتهای فرسوده به یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا و تصادفات مرگبار تبدیل شدهاند.
به گزارش اکوایران، محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران در جلسه بررسی طرح پایلوت استفاده از موتورسیکلتهای برقی که با حضور مسئولان دستگاههای ذیربط در سالن جلسات استانداری تهران برگزار شد، گفت: میزان آلایندگی یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده معادل چهار خودرو سواری است و این وسیله نقلیه به یکی از عوامل اصلی آلودگی متحرک در استان تهران تبدیل شده است.
او با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی و امنیتی ناشی از تردد موتورسیکلتها نیز چشمگیر است، ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد فوتیهای ناشی از تصادفات رانندگی در استان تهران، مربوط به حوادث مرتبط با موتورسیکلتهاست که این آمار زنگ خطر جدی برای ایمنی شهری محسوب میشود.
استاندار تهران با اشاره به عزم جدی استانداری تهران برای رفع این معضل تأکید کرد: با همکاری وزارت خانه ها، دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی، اجرای پایلوت استفاده از موتورسیکلتهای برقی در شهر تهران در دستور کار قرار گرفته است تا از حجم آلودگی، تصادفات و آسیبهای اجتماعی ناشی از موتورسیکلتهای فرسوده کاسته شود.
بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری تهران، مقام عالی دولت در استان تهران عنوان کرد: موضوع موتورسیکلتهای فرسوده یک اولویت فوری در مدیریت استان تهران است و بدون اقدام جدی در این زمینه، نمیتوان انتظار کاهش محسوس در شاخصهای آلودگی و ایمنی شهری داشت.
۹۲ درصد موتورسیکلتهای تهران فرسودهاند
چند روز پیش نیز، محمدباقر سلیمی، معاون هماهنگ کننده پلیس راهور فراجا گفت: اکنون از چهار میلیون موتورسیکلت موجود در تهران، حدود ۹۲ درصد فرسوده و بخشی از آنها حتی فاقد مشخصات هویتی برای اعمال قانون و جریمه هستند.
سردار سلیمی در پاسخ به پرسشی در مورد جایگاه موتورسیکلتها در معادلات اقتصادی و اجتماعی، گفت: در طول چند دهه اخیر، به دلیل فقدان توسعه کافی حوزه حمل و نقل، جایگاه موتورسیکلتها در معادلات اقتصادی و اجتماعی، به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران، افزایش یافته و تقریباً به شاهرگ و نبض حمل و نقل تجاری و اقتصادی تبدیل شده است.
او با اشاره به اینکه ۲ دهه پیش، در قلب بازار، شرکتهای حمل و نقل وانتی فعال بود و جابهجاییهای تجاری را انجام میدادند، افزود: اما در سایه فقدان توسعه شهری و نوسازی ناوگان وانتی، این شرکتها رفتهرفته از بین رفتند و موتورسیکلتها جایگزین آنها شدند؛ به طوری که امروز، نبض حمل و نقل بازار را به دست گرفتهاند.
معاون هماهنگ کننده پلیس راهور، همین شرایط را بر حوزه حمل و نقل مسافری نیز حاکم دانست و گفت: بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک، دولت از سال ۱۳۹۶ مکلف بود که هر ساله ۱۰ درصد از موتورسیکلتها را با انواع برقی جایگزین کند که در صورت اجرا، امروز حدود ۸۰ درصد موتورسیکلتهای برقی بودند.
او به یک تکلیف قانونی دیگر نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، تا سال ۱۴۰۴ (امسال)، باید ۵۰ درصد جابهجاییها توسط حمل و نقل عمومی صورت پذیرد، در حالی که در شهری با تجهیزات تهران، این میزان در حال حاضر کمتر از ۱۳ درصد است.
لینک کوتاه
برچسب ها
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0