نشست اخیر شورای شهر تهران، علاوه بر طرح مباحث عمرانی و زیست‌محیطی، با تذکراتی درباره نحوه تعامل میان اعضا و نگرانی از بروز اختلافات در فرآیند تصمیم‌سازی همراه بود. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا، در نطق پیش از دستور خود با اشاره به خطرات ناشی از دوقطبی‌شدن شورا، خواستار مدیریت اختلاف‌نظرها در چارچوب نشست‌های هم‌اندیشی شد. این سخنان در شرایطی بیان شد که شورا در برخی موضوعات راهبردی از جمله ارزیابی وضعیت شهر، رویکردهای متفاوتی میان اعضا تجربه کرده و همین مسئله بر کارآمدی نهادی شورا اثرگذار بوده است.

در این جلسه همچنین موضوعاتی نظیر سهم بالای موتورسیکلت‌های فرسوده در آلودگی هوا، تداوم قطعی‌های برق در مناطق جنوبی شهر، و ضرورت به‌کارگیری ظرفیت‌های مغفول در ناوگان حمل‌ونقل شهری مطرح شد که هریک ابعاد اجرایی و سیاست‌گذاری خاص خود را می‌طلبند.

درجلسه امروز شورای شهر، پرویز سروری در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران در ابتدا ضمن قرائت نامه امام رضا (ع) گفت: خط قرمز امام رضا ایجاد کدروت بین محبان خود است و من از این فرصت استفاده می‌کنم و خدمت همه شورایی‌های عزیز که به آنها ارادت دارم و با آنها رفاقت داریم، می‌گویم که برخلاف رویه برخی از دوستان در شورا من همه را دوستان خوب خودم و دوستان توانمند خود می‌دانم و خط کش بین آنها قرار نداده و نمی‌دهم؛ البته وجود برخی از اختلاف نظرها طبیعی است اما ارائه راهکار مناسب برای حل این اختلاف نظرها ضروری است.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر به جای بیان اختلافات در پشت تریبون می توانند در جلسات هم اندیشی و… نکات خود را بیان کنند، گفت: احساسم این است از آنجایی که این شورا یکی از کارآمدترین شوراهای شهر است خدایی ناکرده دشمن در میان ما در حال ایجاد دوقطبی است تا مردم را دلسرد کند و از این دو قطبی های خطرناک در شورای شهر و شهرداری باید جلوگیری کرد و دو قطبی قالیباف و زاکانی باید پرهیز کرد چراکه هر دوی این افراد خدمات ارزشمندی را ارائه کردند و این کارنامه جریان انقلاب است و این دو قطبی‌ها می‌تواند  به نفع مردم نباشد و موضوعاتی که امروز در حول و حوش ما است این موضوع را تأکید می‌کند که به عنوان شورای شهر امید را در جامعه پمپاژ کنیم؛ البته اختلاف سلیقه هایی داریم که رد نمی‌کنیم اما می توان در نشست های هم اندیشی و طرح موضوعات کاهش دهیم و به ادبیات مشترک برسیم.

عضو شورای شهر تهران ضمن قرائت سخنان مقام معظم رهبری گفت: ۲۱ عضو شورای شهر همه پیرو رهنمودهای مقام معظم رهبری هستند و تمام تلاشمان این است که مخالف نظرات نباشیم و حتی در شورای شهر چهارم شهردار با یک رأی بیشتر انتخاب شد و ما در جلسات هم اندیشی مشکلات و چالش‌ها را رفع کردیم و دیدید که دوره چهارم یکی از بهترین و پرتلاش ترین دوره‌ها بود و ما می توانیم اختلافات را در درون خود بیان کنیم.

وی با بیان اینکه دو دیدگاه داریم که یک دیدگاه می گوید حال تهران خوب نیست و گروهی دیگر معتقدند وضعیت تهران روند رو به رشد دارد، اما این موضوعات نمی‌تواند موجب خصومت و جدایی بین ما شود، ادامه داد: من معتقدم تهران یک شهر دوست داشتنی است و توانستیم کودکان کار را ساماندهی کنیم و معتادان متجاهر را جمع آوری کنیم و  تعداد اتوبوس‌ها از ۸۰۰ دستگاه به ۲۳۰۰ دستگاه رسیده است. آیا این تهران مناسب‌تر نیست از تهرانی که مردم باید ساعت‌ها منتظر اتوبوس‌های فرسوده می‌ماندند؟ وقتی مردم در ۴۷ کیلومتر مسیر سرزندگی تردد می‌کنند و ۱۳۷۲ کیلومتر مسیر سرزندگی در کل تهران برنامه‌ریزی شده است، تهران را شهری دوست‌داشتنی خواهند دید.

وی ادامه داد: ما شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا جوانان بتوانند اوقات خود را در فضاهای ورزشی سپری کنند و با این اقدامات، تهران دوست‌داشتنی‌تر خواهد بود. باغ‌راه حضرت زهرا (س) نیز که روزی محل حضور معتادان بود، امروز به مسیری دیدنی و لذت‌بخش تبدیل شده است.

سروری با بیان اینکه چهار میلیون تُن آسفالت در تهران توزیع شده است، خاطرنشان کرد: بی‌شک این تهران از آن شهری که پر از چاله بود، دوست‌داشتنی‌تر است. اگر بخواهیم از دستاوردهای همین شورا و شهرداری سخن بگوییم، زمان بسیار بیشتری لازم است و  بزرگراه صدر، دریاچه خلیج‌فارس و بزرگراه امام علی (ع) از تلاش‌های ما در دوره چهارم بود و بزرگراه شهید بروجردی و آزادراه شهید شوشتری نیز بخشی از کارنامه ما در دوره ششم خواهد بود. این اقدامات تنها با رفاقت، دوستی و طرح موضوعات هم‌افزا و تعاملی به ثمر خواهد نشست.

دراین جلسه  مهدی پیرهادی در تذکر پیش از دستور خود اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و پدیده وارونگی هوا، اگر دستگاه‌های مسئول از امروز  برای کاهش آلودگی هوا چاره‌اندیشی نکنند، زمان بروز بحران دیگر فرصتی برای اقدام مؤثر نخواهد بود. نباید اجازه دهیم آبان و آذر از راه برسد و تازه آن زمان متوجه شویم هوا آلوده شده؛ اقدام باید پیش‌دستانه باشد، نه پس‌نگرانه.

وی ادامه داد: بر اساس آمار پلیس راهور تا آبان ۱۴۰۰، دو میلیون و ۶۴۵ هزار موتورسیکلت در تهران پلاک و شماره‌گذاری شده که این عدد به حدود سه میلیون دستگاه در سال‌های اخیر رسیده است. ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های تهران از سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری استفاده می‌کنند که منبع جدی آلودگی هستند، در حالی‌که طبق قانون هوای پاک نباید چنین وسایلی تولید می‌شدند؛ اما تولید آن‌ها سال‌ها ادامه داشت.

پیرهادی تاکید کرد: از مجموع موتورسیکلت‌ها، بیش از ۷۶ درصد معادل حدود دو میلیون دستگاه، فرسوده محسوب می‌شوند و متأسفانه هیچ ساز و کاری برای استفاده از گواهی اسقاط در تولیدات جدید و نیز صدور گواهی اسقاط برای موتورسیکلت‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به نبود پلاک قابل شناسایی روی بسیاری از موتورسیکلت‌ها گفت: برخی از پلاک‌ها مخدوش یا برداشته می‌شود و این وسایل به راحتی در پیاده‌روها و مسیرهای ممنوعه تردد می‌کنند. پیشنهادهایی از جمله نصب پلاک در جلوی موتورسیکلت مطرح شده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

رئیس کمسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اضافه کرد: شهرداری تهران کمیته‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل داده و استانداری نیز آن را پیگیری می‌کند؛ اما لازم است دستگاه‌های دیگر، به‌ ویژه وزارت کشور و پلیس نیز اقدامات ویژه‌ای را انجام دهند.

وی گفت: تردد آزادانه موتورسیکلت‌های فرسوده و نبود بانک اطلاعاتی مالکیت آن‌ها، از دیگر معضلات اساسی در مدیریت این وسایل است. براساس داده‌های آماری  سال ۱۳۹۶، منابع متحرک ۶۰.۸ درصد از آلایندگی شهر تهران را شامل می‌شوند که سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی گازی ۲۱.۳ درصد و در ذرات معلق ۱۰.۱ درصد بوده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: وزارت کشور می‌تواند با هماهنگی پلیس و سایر دستگاه‌ها اقدامات عاجل‌تری انجام دهد. شهرداری تهران نیز تاکنون ۱۶۴ موتورسیکلت برقی به شرکت پست تحویل داده و آمادگی دارد در این زمینه گام‌های بیشتری بر دارد. بر اساس اعلام رئیس کل دادگستری استان تهران، شهرداری در زمینه آلودگی هوا فاقد هرگونه پرونده قضایی بوده و هیچ گونه ترک فعلی در این خصوص نداشته است و اقدامات آن در حوزه برقی‌سازی ناوگان شهری، مورد تقدیر قرار گرفته است.

در ادامه جلسه  حبیب کاشانی د در تذکر پیش از دستور خود اظهار کرد: از همه مردم تشکر می‌کنیم که در بحث حادثه بندرعباس که برای انتقال خون کمک کردند. مشترکین خانگی ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند؛ اداره برق روی فیش‌هایی که می‌فرستد، ۵۰۰ هزار تومان اضافه دریافت می‌کند. این خلاف شرع است و حتما دکتر علی آبادی جلوی این کار را بگیرد؛ اگر از هر فیشی ۱۰۰ هزار تومان اضافه دریافت شود، عدد قابل توجهی خواهد شد. از وزارت نیرو خواهش دارم نسبت به این مساله رسیدگی کند چرا که خلاف شرع است؛ یک ماهش هم اشتباه است چه برسد به این که در هر ماه این اتفاق رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: در شهرمان رانندگان خانم تاکسی‌ داریم و خواهش داریم از خانم‌هایی که می‌توانند در زمینه حمل و نقل و ناوگان شهری کمک کنند و گواهینامه پایه یک دارند، از ظرفیت خانم‌ها در ناوگان شهری استفاده کنیم تا مشکلاتمان در این خصوص کمتر شود.  

همچنین جعفربندی شربیانی هم در تذکر پیش از دستور خود عنوان کرد: دیروز تجمعی در مقابل اداره کل برق شهر ری اتفاق افتاد و مردم نسبت به قطع برق مکرر اعتراض داشتند. از خط انقلاب به سمت پایین که می‌رویم، ساعات قطع برق بالا تر می‌رود. در منطقه ۲۰ حدود ۵ ساعت در روز قطعی برق داریم و باید به این موضوع رسیدگی شود. ناترازی انرژی نباید روی دوش مردم جنوب تهران باشد.

وی ادامه داد: اتصال خط ۸ مترو با یک ایستگاه به منطقه ۱۷ ضروری است؛ باغ راه حضرت زهرا(س) و مجموعه رضوان روزانه میزبان جمعیت زیادی است. شهردار منطقه ۱۷ می‌گوید زیرساخت این ایستگاه در میدان زکات مورد ارزابی قرار گرفته است و خواهش دارم اتصال خط ۸ مترو با یک ایستگاه به این منطقه در دستور کار قرار گیرد.