جمعیت تهران طی ۳۰ سال اخیر از ۶.۸ میلیون نفر به ۹.۹ میلیون نفر افزایش یافته است. همچنین، سهم سفرهای شغلی از ۴۵ درصد به ۴۳ درصد، سفرهای تحصیلی از ۲۱ درصد به ۱۸ درصد و سفرهای خرید از ۱۷ درصد به ۱۳ درصد کاهش یافته‌اند. در مقابل، سهم سفرهای تفریحی از ۱۳ درصد به ۱۹ درصد افزایش یافته که این تغییرات عمدتاً ناشی از گسترش خدمات دیجیتال، رواج آموزش مجازی، توسعه دورکاری و رونق تجارت الکترونیک در پایتخت است.

 در زمینه زیرساخت‌های شهری نیز، طول شبکه معابر تهران از ۱۹۰۰ کیلومتر به ۴۵۰۰ کیلومتر افزایش یافته و مدیریت شهری با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین سامانه‌های هوشمند مدیریت ترافیک، سیستم‌های کنترل تصویری و نوسازی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را پیاده‌سازی کرده است.

میثم نوروزیان، مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران اعلام کرد که اگرچه سرعت متوسط تردد در معابر شهری از ۳۰ کیلومتر بر ساعت به ۲۵ کیلومتر بر ساعت کاهش یافته است، اما رویکرد جدید مدیریت شهری با تمرکز بر اصلاح الگوهای رفتاری، توسعه حمل‌ونقل عمومی و استفاده از داده‌های ترافیکی برای مدیریت تقاضای سفر، چشم‌انداز روشنی برای عبور از بحران ترافیک در آینده نزدیک فراهم کرده است.

وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی‌های داده‌محور و توسعه حمل‌ونقل پاک اظهار داشت: تهران امروز از مرحله توسعه صرف کالبدی عبور کرده و وارد عصر مدیریت هوشمند مبتنی بر تحلیل رفتار سفر و بهره‌گیری از فناوری‌های نو شده است؛ تحولی بنیادین که آثار و ثمرات آن در سال‌های پیش‌ِ رو بیش از پیش در زندگی شهروندان نمایان خواهد شد.