به گزارش اکوایران، قطار باری بین ایران و چین صبح امروز با حضور سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، و نمایندگانی از کشورهای چین، قزاقستان و ترکمنستان، در بندر خشک ریلی تهران (مرکز لجستیک آپرین) مجدداً راه‌اندازی شد.

این مسیر ریلی می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه مبادلات تجاری میان ایران و چین فراهم کند و در عین حال موجب افزایش سرعت جابه‌جایی کالاها شود.

۱۰ روز پیش نخستین قطار باری از چین به مقصد ایران حرکت کرد و امروز نیز نخستین قطار باری از ایران به سوی چین با حضور مقام‌های ایرانی و سفرای کشورهای چین، قزاقستان و ترکمنستان به راه افتاد.

افتتاح بندر خشک آپرین

صبح روز ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳، با حضور مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و نمایندگانی از کشورهای چین، قزاقستان و ترکمنستان، نخستین فاز کریدور ریلی چین-ایران-اروپا و قطار کانتینری دو سربار ایران-چین در بندر خشک آپرین اسلامشهر افتتاح شد.

بندر خشک آپرین که در ۲۰ کیلومتری جنوب‌غرب تهران و در زمینی به وسعت ۷۰۰ هکتار واقع شده، به عنوان شاهراه ریلی چهار استان کشور، نقش مهمی در ایجاد یک هاب لجستیکی منطقه‌ای و پشتیبانی از بازار بزرگ تهران ایفا می‌کند.  بندر خشک، بندری چند منظوره است که به طور مستقیم توسط جاده یا راه آهن به بندر دریایی وصل می شود؛ در واقع بندر خشک مرکزی برای دپو و انتقال کالاها به مقاصد دیگر است.

این بندر ظرفیت پذیرش روزانه ۳۰ قطار و هزار واگن را دارد و می‌تواند تا ۶۰ درصد از کالاهای ورودی به کشور را پردازش کند. 

افتتاح این مسیر ریلی که بخشی از ابتکار جهانی “یک کمربند، یک جاده” چین است، فرصت‌های تجاری، صنعتی و فرهنگی میان ایران، چین و کشورهای آسیای مرکزی را گسترش می‌دهد و با کاهش زمان حمل نسبت به مسیر دریایی، از نظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر است.