• تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۴
  • کد خبر : 22921
  • چاپ خبر
ضعف زیرساختی، مانع بزرگ تحقق ظرفیت‌های تجاری ایران است

ضعف زیرساختی، مانع بزرگ تحقق ظرفیت‌های تجاری ایران است

معاون خدمات تجاری سازمان توسعه و تجارت گفت: زیرساخت‌های ضعیف، چه در بخش لجستیک و چه در روابط خارجی، یکی از مهم‌ترین موانع تحقق ظرفیت‌های واقعی تجارت بین‌المللی ایران است.

به گزارش بازار، محمدصادق قنادزاده، معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، امروز (سه‌شنبه، ۲۶ فروردین) در نشست خبری ششمین نمایشگاه حمل‌ونقل و لجستیک با اشاره به ثبت رکورد جدیدی در صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته، گفت: صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته به حدود ۵۸ میلیارد دلار رسید که یک حساب جدید در حوزه صادرات غیرنفتی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: این دستاورد حاصل تلاش جدی دولت و یک جهاد اقتصادی بخش خصوصی بود که با ایجاد زیرساخت‌های لازم در کشور به ثمر نشست، اما هنوز با ظرفیت‌های بالقوه کشور در حوزه تجارت بین‌المللی، فاصله داریم.

قنادزاده تصریح کرد: دلایل متعددی برای این فاصله وجود دارد، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها ضعف زیرساخت‌هاست؛ چه زیرساخت‌های لجستیکی و چه زیرساخت‌های پولی و بانکی. لجستیک و حمل و نقل نقش بسیار پررنگی در تجارت دارد و سازمان توسعه تجارت به‌عنوان سیاست‌گذار حوزه تجارت کشور، فعالیت ویژه‌ای در این زمینه انجام دهد.

وی با اشاره به نقش نمایشگاه‌ها به‌عنوان یکی‌از ابزارهای پیشبرد راهبردهای حوزه تجارت، اظهار کرد: نمایشگاه‌ها دو کارکرد اصلی دارند؛ نخست معرفی و نمایش محصولات، خدمات، دستاوردها و آخرین اتفاقات، و دوم، به‌هم‌رسانی فعالان است. در این دوره، تمرکز سازمان بر همین کارکرد دوم است تا با برگزاری یک نمایشگاه تخصصی، تمامی اهالی یک صنعت از جمله فعالان داخلی و بین‌المللی را دور هم جمع کنیم.

معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد: بر همین اساس، طراحی این رویداد به‌گونه‌ای انجام شده که نمایشگاه جامعی در کشور برگزار شود و از پراکنده‌کاری در این حوزه جلوگیری شود. نخستین نمایشگاه جامع در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک است، ۲۹ تیرماه تا یکم مردادماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.

قنادزاده تأکید کرد: در این نمایشگاه تلاش شده است تا به‌صورت اختصاصی و در یک حوزه مشخص، به مسائل راهبردی کشور از جمله کریدورها پرداخته شود. زیرا جنگ آینده، جنگ کریدورها میان کشورها است و هر کشور تلاش دارد، نقش کلیدی‌تری در مسیر کریدورهای اصلی ایفا کند.

معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: هدف اول از برگزاری نمایشگاه، معرفی آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها، محصولات، خدمات حوزه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع مرتبط است. در کنار آن، تلاش می‌کنیم بازیگران و واسطه‌های این حوزه، از جمله فعالان مرزی و گمرکی، نیز در رویداد حضور داشته باشند.

وی افزود: هدف دوم ما، توجه به لجستیک تجارت خارجی و تجارت داخلی به‌طور ویژه دنبال نمی‌شود، زیرا سازمان توسعه تجارت متولی تجارت خارجی است. همچنین تلاش داریم فعالان کشورهای مهم همسایه و پیرامون را نیز جذب کنیم. برای این منظور، برنامه‌های محتوایی ویژه‌ای در قالب پنل‌های تخصصی و نشست‌هایی میان فعالان حوزه طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت و متولیان این حوزه در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تخصصی در حال برنامه‌ریزی محتوایی برای نمایشگاه هستند، گفت: این نخستین رویداد از این نوع است و طبیعتاً به بلوغ کامل نرسیده، اما دو هدف اصلی یادشده را به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم؛ همچنین با همکاری سایر ارکان دولت و بخش خصوصی، این مسیر به نتیجه خواهد رسید.

قنادزاده در پایان اظهار کرد: هدف ما این است که ششمین نمایشگاه حمل‌ونقل و لجستیک به یک رویداد بین‌المللی جامع تبدیل شود و تمامی نمایشگاه‌های موازی دیگر نیز به‌صورت یکپارچه و مرتبط در همین مسیر هدایت شوند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.