به گزارش خبرنگار بازار، محسن رحیمی شامگاه سه شنبه با حضور ویدئوکنفرانسی در سمینار آموزشی «معرفی ظرفیت های تجاری کشور روسیه» در زنجان، گفت: کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و روسیه برای تسهیل امور تجاری و بازرگانی طی چند سال اخیر به طور منظم برگزار و تا کنون ۱۸ نشست در این خصوص تشکیل شده است.
وی اظهار کرد: فقدان شناخت درست فعالان اقتصادی دو کشور از ظرفیت های تولیدی و نیاز بازار طرف مقابل، هزینه بالای حمل و نقل و لجستیک، مشکلات مربوط به انتقال پول و برگشت ارز حاصل از صادرات، نبود شناخت از استانداردها و ملزومات مورد پذیرش طرف ها، فقدان برندسازی و نبود شرکت های مدیریت صادرات قوی از جمله چالش های پیش روی توسعه تجارت خارجی بین ایران و روسیه است.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران،گفت: امضای موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اورآسیا، امضای موافقتنامه ساخت مسیر ریلی رشت – آستارا، توسعه همکاری ها با مرکز توسعه صادارت روسیه، مذاکرات بانک های مرکزی دو کشور برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت، صدور مجوز و حمایت از ایجاد مراکز تجاری ایران در روسیه و رشد چشمگیر تبادل هیات های تجاری از جمله اقدامات صورت گرفته طی دو سال گذشته برای توسعه تجارت دو جانبه بین ایران و روسیه است.
رحیمی، از رشد ۴۲ درصدی صادرات محصولات صنعتی کشورمان به روسیه خبر داد و گفت: قبل از این محصولات کشاورزی بخش عمده صادرات ایران به روسیه را تشکیل می داد.
وی بیان داشت: طی سه سال گذشته به دلیل شناخت بهتر روسها از توانمندیهای صنعتی ایران، ساختار صادرات ما به سمت محصولات این حوزه حرکت کرده است.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران،تصریح کرد: صادرات به روسیه ارزش افزوده خوبی را نصیب صادرکنندگان کشور می کند.
رحیمی گفت: واردات روسیه اغلب شامل ماشین آلات و تجهیزات، دارو و تجهیزات پزشکی، آهن و فولاد، محصولات شیمیایی آلی، میوه و خشکبار، پوشاک، مبلمان و کالای خواب است.
وی یاد آورشد: کشورهای عمده طرف تجاری روسیه قبل از تحریم ها چین، آلمان، آمریکا، بلاروس، ایتالیا، فرانسه،کره جنوبی، ژاپن، ترکیه و قزاقستان بود.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران،ادامه داد: ارزش صادرات ایران به روسیه از حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار در سال گذشته رسید.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0