رویا بابائی: تعدادی زیادی از نابینایان در آزمون استخدامی معلولان که در خردادماه امسال برگزار شد پذیرفته شدند اما چند ماه پس از قبولی در کمیسیون پزشکی وزارت آموزش و پرورش به دلیل نابینایی رد شده و در حال از دست دادن شانس استخدام خود هستند. این در حالی است که در دفترچه آزمون نسبت به شرایط و تحصیلات آنها اعلام نیاز شده بود و از طرفی کمیسیون پزشکی وزارت آموزش و پرورش فقط اجازه بررسی مهارتهای این افراد را دارد نه مجوز بررسی معلولیتشان را.
اگرچه معاون مدیرکل امور استخدامی وزارت آموزش و پرورش حاضر به گفتگو در این خصوص نشد اما بر اساس گفتههای جمعی از افراد نابینا، کمیسیون پزشکی آموزش و پرورش با بررسی معلولیت نابینایان پذیرفته شده در آزمون استخدامی آنان را به دلیل نابینایی کنار گذاشته و حالا حاضر به بیان کتبی دلایل خود نیست. درحالیکه معلولیت این افراد از پیش محرز بود و چرایی شرکت آنان در این آزمون، معلولیت آنهاست.
موضوع را در دیوان عدالت اداری پیگیری میکنیم
قائم مقام انجمن نابینایان ایران در اینباره به خبرآنلاین گفت: کمیسیون پزشکی وزارت آموزش و پرورش در حالی افراد نابینا را به علت نابینایانی و ناتوانی در انجام وظایفشان رد کرده که بر اساس قانون فقط مجاز به بررسی مهارتهای افراد و مسائلی غیر از معلولیت مانند بیماریهای صعبالعلاج، بیماریهای واگیردار یا مواردی ممانعت کننده از معلم شدن فرد نابیناست و اجازه اظهارنظر درباره معلولیتشان را ندارد.
منصور شادکام افزود: نابینایان حق اشتغال دارند و نباید از حق خود محروم شوند. آموزش و پرورش باید در قبال محرومیت نابینایان پاسخ قانع کننده به ما بدهد و علت رد صلاحیت آنها را با مستندات اعلام کند و بگوید از این تعداد چند نفر به دلیل بیماری روحی یا نداشتن مهارت موردنیاز آموزگاری یا… رد شدهاند. چون محرومیت نابینایان از اشتغال در آموزش و پرورش خلاف قانون است و اگر این وزارتخانه دلایل قانع کنندهای در این خصوص ارائه ندهد، موضوع را از طریق مجلس، بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری پیگیری میکنیم.
آموزش و پرورش توپ را به زمین بهزیستی انداخته
وی بیان کرد: ما در جلسهای که آبان ماه سال در دفتر مدیرکل پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی کشور تشکیل شد اعتراضمان را نسبت به رد صلاحیت نابینایان و محرومیت آنها از اشتغال در وزارت آموزش و پرورش بیان و اعلام کردیم این کار خلاف بند ز ماده ۵ قانون است.
به گفته شادکام در این جلسه مطرح شد: داشتن معلولیت در افرادی که از طریق آزمون استخدامی معلولان پذیرش شدهاند محرز است و وزارت آموزش و پرورش اجازه نظردهی و بررسی مجدد این مسأله را ندارد. نتیجه این جلسه این شد که افراد نابینا اعتراض خود را به کمیسیون اول و کمیسیون دوم آموزش و پرورش و در نهایت به کمیسیون علوم پزشکی اعلام کنند تا این دو نهاد آن را مورد رسیدگی قرار دهند.
شادکام ادامه داد: به دنبال اعلام این نتیجه، ۹۹ نفر از افراد نابینای رد صلاحیت شده اعتراضات خود را هم به انجمن نابینایان و هم به بهزیستی کشور فرستادند که جمعبندی و طی نامهای به مدیرکل آموزش استخدامی وزارت آموزش و پرورش ارسال شد و مقرر شد آنها اعتراضات را بررسی و نتیجه را اعلام کنند اما اکنون متأسفانه پس از چند ماه این وزارتخانه نامهای زده که نه قانع کننده است و نه قابل قبول و حتی بهگونهای توپ را به زمین بهزیستی انداخته است.
وزارت آموزش و پرورش دلایل رد صلاحیت نابیانایان را اعلام کند
قائم مقام انجمن نابینایان تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش باید دلایل رد صلاحیت نابیانایان را اعلام کند. اگر دلیل رد صلاحیت افراد نابینا، فقط نابینایی آنها بوده این وزارتخانه باید صراحتا آن را اعلام و اگر علت این امر، نابینایی نیست وزارتخانه باید علت عدم اعلام دلایل خود را بیان کند.
وی گفت: این حق افراد نابیناست که بدانند با وجود قبولی در آزمون استخدامی به چه علت رد صلاحیت شدهاند بنابراین دلایل، باید کتبا به آنها اعلام شود تا هر فرد بداند به دلیل داشتن بیماری یا نداشتن مهارتهای لازم یا دیگر موارد، صلاحیت کافی برای این شغل را نداشتهاند. در اینصورت فرد قانع میشود و جایی برای ابهام و اعتراض او باقی نمیماند.
آیا بهزیستی دستورالعملی برای گزینش معلولان ندارد؟
این فعال حوزه نابینایان ابراز داشت: دیگر خواسته ما این است که بدانیم نماینده بهزیستی در کمیسیون پزشکی آ. پ بر چه اساسی یک نابینا را برای اشتغال تأیید و دیگری را با شرایط مشابه رد کرده است.
وی با تأکید بر اینکه رد یا تأیید صلاحیت افراد نابینا برای اشتغال در آ. پ باید معیار و دستورالعملی داشته باشد، گفت: اما الان میبینیم در یک استان یک فرد نابینا پذیرش و در استان دیگر فردی با همان شرایط رد شده است. این اتفاق نشان میدهد یا بهزیستی دستورالعملی در این زمینه ندارد و تشخیص صلاحیت معلولان را به نظر شخصی کارشناسان خود واگذار کرده و یا کارشناسان بهزیستی در کمیسیون آموزش و پرورش شناخت واضحی از افراد نابینا ندارند و بر مبنای سلیقه و حال آن روزشان عمل کردهاند.
اجازه نمیدهیم عدهای با روح و روان نابینایان بازی کنند
وی تعیین تکلیف ۹۹ فرد نابینای محروم شده از اشتغال در آموزش و پرورش را مطالبه جدی انجمن نابینایان اعلام کرد و بیان کرد: محرومیت این افراد به دلیل نابینایی، خلاف قانون است و ما اجازه نمیدهیم که عدهای با برگزاری آزمون به فعالیت افراد نابینا در آموزش و پرورش اعلام نیاز و سپس صلاحیت آنان را با توسل به نابینا بودنشان رد کرده و با روح و روانشان بازی کنند.
شادکام توضیح داد: در دفترچه آزمون به دبیر استثنایی نابینا اعلام نیاز شده، نابینایان هم شرکت و در آزمون قبول شده و به سازمان استثنائی معرفی شدهاند اما این سازمان پس از مواجهه با افراد نابینا نسبت به آن شغل اعلام عدم نیاز کرده و این یعنی بازی دادن افراد نابینا و گمراه کردن افکار عمومی و اگر قرار بود نابینایان به دلیل نابینایی اجازه اشتغال پیدا نکنند این امر همان ابتدا باید لحاظ میشد و در دفترچه آزمون تخصص و نوع معلولیتشان فراخوان نمیشد.
کمیته تعیین معیار گزینش افراد نابینا تشکیل شود
شادکام بیان کرد: معتقدیم که نماینده بهزیستی بهعنوان یک فرد بینا به تنهایی قادر به تشخیص مهارتهایی از جمله جهتیابی، بریل، مهارتهای فردی، کار با کامپیوتر، تسلط به اندروید و… در نابینایان نیست. بسیاری از افراد بینا از جمله بسیاری از کارشناسان بهزیستی درک صحیحی از شرایط نابینایان ندارند، بنابراین پیشنهاد میکنم کمیتهای متشکل از دو معلم بازنشسته و موفق آ. پ استثنایی، دو معلم جوان و نمایندگانی از بهزیستی مهارتها و دلایل موفقیت خود در کار را بیان کنند و این موارد بهعنوان دستورالعمل، ملاک و معیار گزینش افراد نابینا قرار بگیرد و در کمیسیونهای تعیین صلاحیت معلولان برای استخدام نیز در هر استان ۳ نفر شامل یک فرد نابینا، یک فرد کمبینا و یک معلم موفق بازنشسته از آموزش استثنایی حضور داشته باشند تا با خرد جمعی مهارت افراد را تشخیص بدهند تا از تضییع حق نابینایان جلوگیری شود.
درخواست معترضان در سه مرحله به آموزش و پرورش ارسال شد
مدیرکل پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی کشور در این خصوص به خبرآنلاین گفت: در واکنش به رد تعدادی از نابینایان جلساتی با مسئولان وزارت آ آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی و با حضور نمایندگان تشکلها و انجمنهای نابینایان برگزار شد و پیرو تصمیمات آن جلسه با ادارات بهزیستی استانها مکاتبات و هماهنگی صورت گرفت و درخواستهای معترضان جمعآوری و در سه مرحله با امضای معاون توانبخشی سازمان به آموزش و پرورش ارسال شد.
صفاریفرد ادامه داد: اینگونه نیست که همه افراد نابینا پذیرفته نشده باشند اما تعداد زیادی از آنها به دیوان عدالت اداری شکایت کردهاند و دیوان با هماهنگی بهزیستی عدم اجرای قانون را از آموزش و پرورش خواستار شده است.
این مسئول عنوان کرد: بیانصافی است بگوئیم همه نابینایان رد صلاحیت شدهاند اما مشکل اصلی روی پست آموزگار ابتدایی است که داوطلب هم فراوان دارد و مسأله این است که کارشناسان آموزش و پرورش به دلیل تعدد کتابها و دانشآموزان کار تدریس را بسیار سخت میدانند.
وی در مورد رد عمدی نابیانایان در کمیسیون پزشکی آ. پ گفت: این آزمون و پستها مختص معلولان است و در هر صورت فرد معلول استخدام میشود و اینکه بگوئیم معلولان را رد کردهاند درست نیست.
مدیرکل پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی کشور با بیان اینکه کلیه کارشناسان بهزیستی تلاش خود را انجام دادهاند و کوتاهی صورت نگرفته، افزود: توانایی نابینایان مانند سایر معلولان بررسی شده. این آزمون و پستهای مربوطه مختص معلولان است و بهزیستی مطمئنا در اختصاص سهمیهها با همکاری سازمان اداری و استخدامی نظارت کامل دارد.
صفاریفرد خاطرنشان کرد: آزمون ویژه معلولان برای اولینبار و با تجمیع سهمیه ۱۰ سال معلولان با ظرفیت استخدام ۴ هزار و ۳۳۶ نفر برگزار شد. در این آزمون سهمیه وزارت آموزش و پرورش حدود ۳ هزار نفر بود و برای هر پست ۳ برابر ظرفیت، پذیرش شده بود.
حالا باید منتظر ماند و دید مسئولان در قبال تضییع حق نابینایان چگونه عدالت و انصاف خود را به نمایش خواهند گذاشت.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0