فهرست
پایگاه خبری اختبار- مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در نظر دارد از طریق برگزاری آزمون تخصصی، انجام مصاحبه و بررسی صلاحیت نسبت به صدور مجوز تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی برای افراد واجد شرایط اقدام کند.
متقاضیان میتوانند در مهلت مقرر و پس از مطالعه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز نسبت به ثبت نام جهت شرکت در آزمون فوق اقدام نمایند.
مهلت ثبت نام از ۲۸ اردیبهشت الی ۳ خرداد ۱۴۰۴ است و زمان برگزاری آزمون ۲۷ تیر ۱۴۰۴ خواهد بود.
هزینه ثبتنام ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. متقاضیان باید اطلاعیه ثبتنام را به طور کامل مطالعه کرده و شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در اطلاعیه ثبتنام را داشته باشند.
برای ورود به سامانه ثبتنام آزمون تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۴ کلیک کنید
راهنمای ثبتنام آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۴
به منظور تسریع در ارائه خدمات قضایی جلوگیری از اتلاف وقت کاهش هزینه ها و بهبود شرایط در ارائه خدمات قضائی به مردم با استفاده از ظرفیت فناوریهای نوین بر اساس تبصره (۲) ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ و بند الف ماده ۴۷ آییننامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی مصوب سال ۱۴۰۱ ریاست قوه قضاییه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در نظر دارد از طریق برگزاری آزمون تخصصی انجام مصاحبه و بررسی صلاحیت نسبت به صدور مجوز تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی برای افراد واجد شرایط اقدام نماید.
متقاضیان میتوانند در مهلت مقرر و پس از مطالعه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز نسبت به ثبت نام جهت شرکت در آزمون فوق اقدام نمایند.
تعاریف
الف- مرکز: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه
ب- دفتر: دفاتر دفتر خدمات الکترونیک قضایی
پ- مجوز: مجوز تاسیس و بهره برداری دفتر
ت- سابقه کار مرتبط: مدت زمان اشتغال در مشاغل حقوقی با معرفی نامه از دستگاه محل اشتغال و با تایید مرکز موضوع بند “پ” بخش دوم شرایط اختصاصی متقاضیان
ث- آییننامه: آییننامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی مصوب ۱۴۰۱
بخش اول- شرایط عمومی متقاضیان
الف – تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
ب- پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
پ- تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی
ت – داشتن حداقل بیست و چهار سال سن؛
ث- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد؛
ج- عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی
چ- نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری
ح- عدم اعتیاد به مواد مخدر
خ – عدم وابستگی به احزاب و گروهکهای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران یا هواداری آنها
تبصره– ملاک محاسبه تاریخ فراغت از تحصیل پایان معافیت از خدمت و سن متقاضی آخرین روز ثبت نام است.
بخش دوم- شرایط اختصاصی متقاضیان
صدور مجوز دفتر توسط مرکز منوط به احراز شرایط زیر است:
الف- داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته های حقوق کلیه گرایشها، فقه و مبانی حقوق اسلامی کلیه گرایشها و علوم قضایی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو حوزوی یا بالاتر
ب- داشتن مدرک مهارت کار با رایانه از مراجع معتبر گواهینامه مهارت کار با رایانه ICDL از مراکز صلاحیتدار و دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای کشور
پ – داشتن حداقل سه سال سابقه کار مرتبط برای دارندگان مدرک کارشناسی یا سطح دو حوزه علمیه دو سال برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه حوزه علمیه و یک سال برای دارندگان مدرک دکتری تخصصی یا سطح چهار حوزه علمیه
تذکر: مهم سابقه کار مرتبط با مشاغل حقوقی و محاسبه مدت آن باید به تائید مرکز برسد.
نکته مهم بر اساس ماده ۱۱ آییننامه افراد زیر نمیتوانند به عنوان مدیر در دفتر فعالیت کنند:
الف- مستخدمان دستگاههای موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
ب- شاغلان به امر تجارت موضوع ماده (۲) قانون تجارت
ب- وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری
مسئولیت عدم پذیرش استعفای پذیرفته شده نهایی از دستگاه متبوع خود بر اساس قوانین و مقررات مربوطه توسط دستگاه اجرایی در زمان صدور مجوز به عهده داوطلب پذیرفته شده آزمون است.
بخش سوم ـ سهمیه و امتیاز قانونی
سهمیه رزمندگان و ایثارگران
با توجه به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و در اجرای مفاد ماده ۵۹ مکرر قانون مذکور سی درصد (۳۰) از سهمیه صدور مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به افراد دارای شرایط ذیل و بدون لحاظ شرط سنی و بارعایت الزامات مندرج در بخش اول این دفترچه شرایط عمومی متقاضیان دریافت مجوز دفتر اختصاص مییابد.
الف ـ فرزندان و همسران شهدا
ب ـ جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰)
پ ـ آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت و همسر و فرزندان آنان
ت ـ رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه
ت ـ همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد ( ۲۵٪) و بالاتر
ج ـ فرزندان رزمندگان که حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه دارند.
تذکرات مهم:
تذکر ۱: مراجع تایید مدت حضور داوطلبانه در جبهه عبارتند از:
۱. معاونت نیروی انسانی هر یک از رده های نیروهای مسلح در مورد رزمندگان متبوع خود؛
۲. معاونت نیروی انسانی سازمان بسیج مستضعفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد بسیجیان و نیروهای مردمی اعم از مستخدمین دولت و صاحبان مشاغل و صنوف آزاد و افراد فاقد شغل
۳. معاونت توسعه منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد جهادگران
تذکر ۲: اعمال سهمیه و امتیازات قانونی موضوع این بخش منوط به درخواست داوطلب است. متقاضیان باید در زمان ثبتنام نسبت به تعیین وضعیت ایثارگری خود اقدام نمایند. بدیهی است پس از پایان مهلت ثبتنام و یا پس از برگزاری آزمون هیچگونه اقدامی در خصوص اعمال سهمیه ایثارگری مقدور نیست.
تذکر ۳: مناطق عملیاتی بر اساس مصوبه شورای عالی دفاع تعیین میشود.
تذکر ۴: همسران رزمندگان متقاضیانی که همسران آنان فقط دارای شرط مدت حضور در جبهه هستند، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نیستند.
تذکر ۵: کد پیگیری ۱۳ رقمی ارگان استفاده کننده از سهمیه رزمندگان حسب مورد سپاه پاسداران و یا نیروهای مسلح برای هر آزمون و هر سال متفاوت است. لذا متقاضیان میبایست برای این آزمون کد پیگیری جدید از ارگان ذیربط دریافت نمایند.
تذکر ۶: شرط استفاده از مزایای ایثارگران و رزمندگان مطابق ماده ۵۹ الحاقی برخورداری از شرایط مندرج در آییننامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی منطبق با سایر ضوابط و شرایط قانونی صدور پروانه اعم از شرایط ایجابی و سلبی باشد.
تذکر ۷: سهمیه ایثارگری در سامانه ثبتنام سازمان سنجش آموزش کشور مشخص شده است. داوطلب مشمول ملزم به تکمیل اطلاعات در زمان ثبتنام بوده و احراز نهایی واجد شرایط بودن ایثارگران گواهی ایثارگری صادره از مراجع ذی ربط پس از برگزاری آزمون کتبی با مرکز است.
تذکر ۸: ایثارگران متقاضی استفاده از سهمیه ایثارگری برای ثبتنام و بهره مندی از سهمیه مزبور لازم است ابتدا اطلاعات خود را در سیستم سجایا سیستم جامع اطلاعات یکپارچه ایثارگران ثبت نموده و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تأیید گردد.
بخش چهارم ـ مواد امتحانی
آزمون کتبی به صورت تستی چهار گزینه ای و ضرایب به شرح ذیل است:
مواد آزمون عمومی
ردیف | نام درس | ضریب |
۱ | ادبیات و آیین نگارش | ۱ |
۲ | مهارت فناوری اطلاعات | ۱ |
۳ | معارف اسلامی* | ۱ |
۴ | هوش | ۱ |
*برای درس معارف اسلامی داوطلبان اهل تشیع و اهل تسنن باید به سؤالات معارف اسلامی ویژه خود پاسخ دهند.
مواد آزمون تخصصی
ردیف | نام درس | ضریب |
۱ | حقوق مدنی (قواعد عمومی قراردادها، شروط ضمن عقد، سقوط تعهدات، الزامات خارج از قرارداد، اموال و مالکیت، عقود معین، ضمان، نکاح و طلاق) | ۲ |
۲ | آیین دادرسی مدنی | ۳ |
۳ | آیین دادرسی کیفری | ۲ |
۴ | حقوق جزای عمومی (قواعد کلی و مشترک جرایم و مجازاتها) و حقوق جزای اختصاصی (جرایم علیه اشخاص، جرایم علیه اموال و جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی) | ۲ |
۵ | حقوق عمومی (حقوق کار، حقوق اساسی، حقوق ثبت) | ۲ |
۶ | حقوق عمومی (قانون دیوان عدالت اداری، آییننامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی) | ۲ |
۷ | حقوق تجارت (اسناد تجاری) | ۲ |
تذکر: به ازای هر پاسخ اشتباه به سؤالات یک سوم نمره منفی در نظر گرفته خواهد شد.
بخش پنجم ـ مراحل ثبتنام
الف) مدارک مورد نیاز ثبتنام
۱ ـ تکمیل تقاضانامه اینترنتی
۲ ـ پرداخت هزینه ثبتنام آزمون به مبلغ ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال معادل پانصد هزار تومان بصورت الکترونیکی از طریق درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjsh.org
۳ ـ فایل عکس اسکن شده متقاضی میبایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را برای ثبتنام اینترنتی آماده نماید.
۱ ـ ۳ ـ عکس ۴×۳ که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ)
۲ ـ ۳ ـ عکس اسکن شده فقط باید با در قالب JPG باشد.
۳ ـ۳ ـ اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر ۴۰۰×۳۰۰ پیکسل و حداقل ۳۰۰ × ۲۰۰ باشد.
۴ ـ۳ ـ تصویر متقاضی باید واضح مشخص و فاقد اثر مهر منگنه و هرگونه لکه باشد.
۵ ـ ۳ ـ حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر باشد تا حد امکان عکس رنگی و دارای زمینه سفید باشد.
تبصره ۱ ـ اسکن عکس از روی کارتهای شناسایی کارت ملی شناسنامه و … قابل قبول نیست و داوطلبان لازم است از اصل عکس مطابق توضیحات فوق اقدام نمایند.
تبصره ۲ ـ عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.
تبصره ۳ ـ در صورت ارسال عکس غیر معتبر ثبتنام داوطلب باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب میشود.
تذکر مهم:
با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمونهای قبلی در خصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان که این موضوع اکثراً برای متقاضیانی که ثبتنام آنان توسط دیگران انجام میشود رخ داده است. تاکید میشود که علاوه بر کنترل اطلاعات ثبتنامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری به جای عکس شما الصاق نشود. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف متقاضی فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.
ب) زمان و نحوه ثبتنام
۱) متقاضیان ثبتنام در آزمون در صورت داشتن شرایط مندرج در اطلاعیه میتوانند از روز یکشنبه به تاریخ ۱۴۰۴/۰۲/۲۸ لغایت روز شنبه به تاریخ ۱۴۰۴/۰۳/۰۳ به درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.saniesh.org مراجعه و ضمن مطالعه دقیق آگهی آزمون نسبت به ثبتنام اقدام نمایند. در پایان ثبتنام به هر یک از متقاضیان کد رهگیری ارائه خواهد شد که لازم است تا پایان تمامی مراحل آزمون این که را نگهداری نمایند. ضمناً یادآور میشود ثبتنام منحصراً به صورت الکترونیکی میباشد و لازم است متقاضیان از طریق درگاه اطلاعرسانی مذکور نسبت به ثبتنام در آزمون اقدام نمایند. ثبتنام به غیر از روش فوق قابل پذیرش نبوده و به آن ترتیب اثر داده نخواهد شد.
۲) پرداخت وجه ثبتنام به مبلغ ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال معادل پانصد هزار تومان بصورت الکترونیکی از طریق کارتهای بانکی متصل به شبکه شتاب انجام میشود.
۳) متقاضیان باید در مهلت تعیینشده نسبت به ثبتنام اقدام نمایند. ضمناً توصیه میشود متقاضیان از موکول نمودن ثبتنام به روزهای پایانی مهلت مذکور خودداری نمایند.
تذکر مهم به ثبتنام های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد و وجوه پرداختی به هیچ وجه مسترد نمیگردد.
پ) زمان برگزاری آزمون و نحوه دریافت کارت شرکت در آزمون
کارت شرکت در آزمون از روز سه شنبه به تاریخ ۱۴۰۴/۰۴/۲۴ برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت. آزمون در روز جمعه به تاریخ ۱۴۰۴/۰۴/۲۷ با توجه به آمار شرکتکنندگان حسب مورد در تهران و برخی مراکز استان برگزار خواهد شد.
ساعت شروع و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج و به هنگام پرینت کارت به آگاهی متقاضیان خواهد رسید.
بخش ششم ـ تذکرات خیلی مهم
۱ ـ پس از برگزاری آزمون نمرات داوطلبان به تفکیک دروس عمومی و تخصصی محاسبه و حد نصاب معادل حداقل هفتاد درصد نمره میانگین یک درصد حائزان بالاترین نمره تراز با ارزش وزنی چهل درصد ۴۰ درصد برای دروس عمومی و شصت درصد ۶۰ درصد برای دروس تخصصی محاسبه و مبنای سایر مراحل معرفی داوطلبان قرار میگیرد.
تبصره ـ برای ایثارگران نمرات داوطلبان به تفکیک دروس عمومی و تخصصی محاسبه و حد نصاب معادل حداقل ۶۰ درصد نمره میانگین یک درصد جائزان بالاترین نمره تراز است.
*نمره کل نهایی با وزن شصت درصد ۶۰ درصد برای آزمون کتبی و چهل درصد ۴۰ درصد برای مصاحبه، محاسبه خواهد شد.
۲ ـ ثبتنام و شرکت در آزمون و احراز حد نصاب حقی برای متقاضی ایجاد نمینماید؛ بدیهی است پذیرش نهایی پس از قبولی در مصاحبه تخصصی و احراز صلاحیت داوطلب با تائید مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه برای اخذ مجوز بهرهبرداری دفاتر بر اساس اولویت راهاندازی دفاتر به تشخیص مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه خواهد بود.
۳ ـ با توجه به ضرورت احراز شرایط شغلی و تحصیلی صرفاً رشته و گرایشهای تحصیلی مندرج در این آگهی مورد تایید بوده و ارائه هر گونه گواهی جهت تطبیق رشته و مقطع تحصیلی پذیرفته نمیشود. از این رو در مورد متقاضیانی که در مرحله بررسی مدارک واجد شرایط مندرج در آگهی نباشند فرایند بررسی وضعیت داوطلب متوقف شده و از این جهت هیچگونه حقی برای وی پذیرفته نیست.
۴ ـ با توجه به اینکه مدارک ارائه شده صرفاً در مورد متقاضیان دارای حد نصاب بررسی میشود لذا در صورتی که مدارک داوطلب با اطلاعات ثبت شده و شرایط مندرج در این آگهی مغایرت داشته باشد از ادامه بررسی وضعیت متقاضی خودداری شده و در هر مرحله از فرایند پذیرش که باشد حذف خواهد شد.
۵ ـ مسئولیت ناشی از ثبت اطلاعات اشتباه یا ارائه مدارک ناقص به عهده داوطلب خواهد بود و در هر مرحله محرز شود اطلاعات ارائه شده خلاف واقع و یا داوطلب فاقد شرایط مندرج در آگهی بوده از انجام مراحل بعدی محروم میشود.
۶ ـ با اختیار حاصل از اصل ۱۵۸ قانون اساسی و بر اساس نیاز حوزه های قضائی مرکز در صورت ضرورت میتواند محل تاسیس دفتر را با توجه به رتبه پذیرفته شدگان به شهر دیگر از همان استان با شهرهای مجاور از استان دیگر تغییر دهد.
۷ ـ پذیرفته شدگان آزمون سال ۱۴۰۱ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که ظرف مهلت تعیین شده از سوی معاونت خدمات الکترونیک قضایی اقدام به راه اندازی دفتر نکردند در این مرحله حق انتخاب شهر پذیرفته شده قبلی را به عنوان محل تاسیس دفتر ندارند.
۸ ـ اسامی پذیرفته شدگان نهایی پس از تایید مراجع ذیصلاح از طریق درگاه www.azmoon.eadl.ir به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
بخش هفتم ـ فهرست مشاغل مرتبط جهت احراز سابقه شغلی داوطلبان دفاتر
۱ ـ دارندگان پایه قضایی و معادل آن؛
۲ ـ تمامی کارکنان دادگستری مشروط به داشتن ابلاغ یا حکم داخلی مبنی بر اشتغال در شعب واحدهای قضائی اعم از شعب تحقیق، دادگاه و اجراء، همچنین مدیران و معاونین دفتر کل و کارشناسان قضائی
۳ ـ تمامی اعضای اصلی و افتخاری شورای های حل اختلاف و کارکنان شاغل در شعب رسیدگیکننده یا اجرای احکام و مدیران و معاونین دفتر کل؛
۴ ـ تمامی مسئولین امور حقوقی و قراردادهای دستگاههای اجرایی و موسسات عمومی و خصوصی و نهادها؛
۵ ـ اساتید رشته حقوق (کلیه گرایشها) فقه و مبانی حقوق اسلامی (کلیه گرایشها) و علوم فضایی در دانشگاهها و موسسات آموزشی معتبر
۶ ـ کارکنان دستگاههای اجرایی موسسات عمومی و نهادها مشروط به داشتن پست سازمانی نماینده حقوقی یا کارشناس حقوقی و امور دعاوی
سردفتران دفتریاران و سند نویسان دفاتر اسناد رسمی و سردفتران ازدواج و طلاق، کارکنان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مدیر عامل و اعضای هیات مدیره موسسات حقوقی منوط به احراز فعالیت حقوقی در موسسه؛
۱۰ ـ وکلاء و کارشناسان رسمی دادگستری
۱۱ ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامی
۱۲ ـ پژوهشگران و محققان رشته حقوق
۱۳ ـ مامورین نظامی و انتظامی و سایر کارکنان دستگاهها منوط به داشتن کارت ویژه ضابط دادگستری موضوع تبصره ۲ ماده ۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری
۱۴ ـ مسئول و نماینده قضایی دفتر حمایت قضائی ایثارگران
تذکر: احراز سابقه اشتغال در بخش خصوصی منوط به ارائه مدرک معتبر از قبیل لیست حقوق و بیمه است.
برای مشاهده فهرست محلهای مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه سال ۱۴۰۴ کلیک کنید
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0