به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در دیدار با مسئولان مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزههای علمیه به تشریح راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی پرداخت و با اشاره به سیر تحول دانشهای حوزوی گفت: علوم حوزوی از فقه و اصول تا کلام و فلسفه، در یکصد سال اخیر حوزه علمیه قم به ویژه پس از انقلاب اسلامی دچار تحولات بنیادین شده است.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه افزود: امروز حوزههای علمیه با رویکردی اجتماعیتر و پاسخگو به نیازهای روز باید به پیش روند.
آیتالله شبزندهدار با اشاره به پیام اخیر رهبر معظم انقلاب به همایش یکصدمین سالگشت حوزه علمیه قم تأکید کرد: منشور مقام معظم رهبری پنج مأموریت اصلی برای حوزهها ترسیم کرده است، مأموریت اول تقویت فقه پویا با حفظ اصول و پاسخ به نیازهای جدید است، مأموریت دوم توسعه دانشهای فلسفی و کلامی است.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه در ادامه گفت: سومین مأموریت رهبری معظم به حوزههای علمیه پرداختن به علوم انسانی اسلامی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چهارمین مأموریت رهبر فرزانه انقلاب به حوزه علمیه را تعمیق ارتباط با مردم دانست و اظهار کرد: این ارتباط باید در راستای تقویت مبانی دینی مردم به ویژه جوانان باشد.
آیتالله شبزندهدار پنجمین مأموریت رهبر معظم انقلاب به حوزههای علمیه را نقشآفرینی در عرصه تمدنسازی اسلامی دانست.
وی به برخی مشکلات آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: مهارتهای حفظ و استحضار در طلاب نسبت به گذشته کاهش یافته است. همچنین ماندگاری مطالب درسی در ذهن دانشپژوهان کمتر از سابق است و از طرفی پراکندگی روشهای آموزشی در مدارس مختلف و کهنگی برخی متون درسی که با پیشرفتهای علمی همخوانی ندارند مشکلاتی در روند آموزش ایجاد کرده است.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه در ادامه گفت: بازگشت به روشهای اثباتشده تاریخی مانند استفاده از شعر و نظم برای ماندگاری مطالب، بهرهگیری از روش تداعی معانی و حفظ متون کلیدی و تنوع در متون درسی با حفظ استانداردهای پایه باید استفاده شود.
استاد حوزه علمیه قم افزود: باید میان آزادی انتخاب اساتید و ضرورت دستیابی به حداقلهای علمی تعادل برقرار کرد. پیشنهاد میکنیم کتاب وسائلالشیعه به عنوان متون درسی قرار گیرد تا طلاب همزمان با فقه، با روایات اهلبیت (ع) نیز آشنا شوند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه اظهار کرد: تدوین متون جدید با ویژگیهای به روز، محتوای غنی و روزآمد، قابلیت ماندگاری و حاشیهنویسی و متناسب با نیازهای علمی معاصر باید در دستور کار قرار گیرد.
آیتالله شبزندهدار به برنامههایی که مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه باید انجام بدهد نیز اشاره کرد و گفت: بازنگری در متون درسی سطوح مختلف و توسعه روشهای آموزشی ترکیبی (قدیم و جدید) و اجرای آزمایشی طرحهای جدید در برخی مدارس باید در دستور کار قرار گیرد.
در ابتدای این دیدار حجتالاسلام والمسلمین عباسی معاون پژوهش حوزههای علمیه و حجتالاسلام والمسلمین کاویانی قائم مقام مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزههای علمیه گزارشی از عملکرد این دفتر و فعالیتهای در حال انجام ارائه دادند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0