• تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۸
  • کد خبر : 45169
  • چاپ خبر
دانشگاه آزاد دانشجویان کارشناسی را وارد محیط واقعی کار می‌کند

دانشگاه آزاد دانشجویان کارشناسی را وارد محیط واقعی کار می‌کند

معاون علوم مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در راستای ارتقای پیوند آموزش با صنعت، دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد دانشجویان را مستقیماً وارد محیط‌های واقعی کار کند.

محمد علی‌اکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییر سرفصل‌های درسی برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: تغییر سرفصل‌ها یک فرآیند پیچیده و زمان‌بر است که عمدتاً در سطح وزارت علوم پیگیری می‌شود. نیازی نیست که دانشگاه آزاد به‌صورت مستقل وارد این فرآیند شود، چرا که به‌صورت کلان در حال پیگیری است.

وی افزود: ما در دانشگاه آزاد تمرکز خود را بر آموزش کاربردی گذاشته‌ایم. برای این منظور، درس‌هایی تعریف شده که هدف آن، انتقال آموزش‌های عملی به محیط صنعت است، بدون آنکه نیاز به تغییر سرفصل رسمی باشد.

علی اکبری با اشاره به تجربه موفق واحد تبریز دانشگاه آزاد در این زمینه، گفت: در این طرح، دانشجو بخشی از آموزش خود را در محیط واقعی صنعت می‌گذراند. به‌عنوان مثال، دانشجویانی که در حوزه مهندسی برق آموزش می‌بینند، به‌جای صرفاً شنیدن درباره قطعات صنعتی، مستقیماً آن قطعات را در فضای تولیدی مشاهده می‌کنند. این فرآیند شبیه به کارورزی یا کاربینی طراحی شده است.

معاون علوم مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد، طرح‌هایی مانند «پویش عصر امید» را از جمله قالب‌های این نوع آموزش ذکر کرد و افزود: ما حتی در نظر داریم دانشجویان را مستقیماً وارد محیط کار کنیم، به‌گونه‌ای که در کنار استاد، آموزش ببینند و تجربه کاری واقعی (مشابه آنچه در آموزش پزشکی رایج است) کسب کنند.

وی در خصوص نحوه پیاده‌سازی این برنامه‌ها در مقاطع مختلف گفت: اجرای این طرح بیشتر در مقطع کارشناسی اهمیت دارد، هرچند در برخی رشته‌ها امکان پیاده‌سازی آن در مقاطع ارشد یا دکتری نیز وجود دارد. هدف ما آموزش کاربردی در صنعت است، نه صرفاً افزایش ساعات نظری.

علی‌اکبری همچنین به بحث مهم شهریه‌محور بودن دوره‌های آموزشی دانشگاه آزاد اشاره کرد و افزود: برای دانشجویان، شرکت در این دوره‌های کاربردی اختیاری است، اما تجربه نشان داده که بسیاری از دانشجویان از این فرصت استقبال می‌کنند، چرا که این آموزش‌ها در جذب آن‌ها به بازار کار تأثیر مستقیمی دارد.

وی در خصوص محل اجرای این آموزش‌ها توضیح داد: با توجه به نوع درس، این دوره‌ها می‌توانند در صنایع داخلی دانشگاه یا شرکت‌های بیرونی برگزار شوند. به‌عنوان نمونه برای دانشجویان رشته صنایع غذایی، کارخانه‌هایی تولید مواد خوراکی گزینه‌های مناسبی هستند.

معاون دانشگاه آزاد در ادامه افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به‌دلیل تنوع گسترده رشته‌ها و دانشجویان، در صنایع مختلفی حضور دارد. به‌عنوان مثال استان اصفهان در حوزه کشاورزی بسیار قوی عمل کرده و در حوزه صنعت نیز سیرجان از ظرفیت بالایی برخوردار است. با این حال، در برخی رشته‌ها نیاز به برقراری ارتباط با صنایع بیرونی وجود دارد.

معاون علوم مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد درباره برنامه‌های پژوهشی دانشگاه در زمینه هوشمندسازی کشاورزی گفت: هوشمندسازی فراتر از استفاده ساده از داده است. ما به‌دنبال تولید محصولات هوشمند بومی هستیم؛ یعنی سیستم‌هایی که صفر تا صد آن‌ها، از طراحی تا پیاده‌سازی، در داخل دانشگاه انجام شود. این محصولات می‌توانند شامل ربات، نرم‌افزار آموزشی یا ابزارهای کاربردی دیگر باشند.

علی‌اکبری در پایان تأکید کرد: ما در دانشگاه آزاد تلاش داریم با تکیه بر توان علمی و زیرساخت‌های موجود، زمینه خلق محصولات هوشمند را فراهم کنیم تا بتوانیم نقش فعالی در توسعه صنعت و کشاورزی کشور ایفا کنیم.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.