به گزارش اکوایران، ناصر خرمالی با اعلام این خبر گفت: یکی از پرسشهای پرتکرار، موضوع «واردکننده» در این ضوابط است. بر اساس مقررات، واردکننده شخصی است که قصد وارد کردن و ترخیص خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را داشته و برای آن پلاک ملی دریافت کند. این فرد باید مالک خودرو باشد و اسناد مالکیت به نام او ثبت شده باشد.
به گزارش ایسنا،خرمالی توضیح داد: متقاضیان پلاک ملی خودرو باید ابتدا در سامانه ثبت آماری مناطق آزاد نسبت به اخذ «کد شیما» ویژه پلاک ملی خودرو اقدام کنند. این کد که با کد شیمای فعالان اقتصادی مناطق که دارای مجوز فعالیت می باشند، تفاوت دارد، و فقط یک بار به متقاضی تخصیص یافته و صرفا برای این موضوع کارکرد خواهد داشت .
به گفته مدیر گمرک، بازرگانی و توسعه صادرات دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مطابق آییننامه واردات خودرو، در حال حاضر واردات خودروهای با حجم موتور تا ۲۵۰۰ سیسی، به شرط آنکه ساخت یا برند کشور آمریکا نباشد، مجاز است. همچنین واردات برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی نیز ممنوع اعلام شده است.
خرمالی افزود: هر فردی که مالک یک دستگاه خودرو باشد، میتواند نسبت به واردات آن اقدام کند و برای این کار نیازی به داشتن و ارائه کارت بازرگانی نیست.
وی در خصوص محل تامین ارز این خودروها نیز اشاره کرد و گفت: طبق ضوابط، ثبت سفارش / ثبت آماریهای این مصوبه از محل بند (۹) ماده (۳۸) آییننامه اجرایی مقررات صادرات و واردات ـ به صورت بدون انتقال ارز ـ و همچنین ماده (۹) مصوبه شماره ۱۴۰۲۶۶۵۳۸/ ت ۶۱۶۸۷ هـ مورخ ۲۴ تیرماه ۱۴۰۳ هیئت محترم وزیران تعیین شده است.
تامین ارز خودرو، در صدر اولویت وزارت صمت
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای بهبود وضعیت صنعت خودرو در کشور برنامههای جدی را تدوین و در دستورکار قرار داده که به گفته رئیس هیات عامل سازمان، تامین ارز صنعت خودرو، از اولویتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
تمام حقوق برای محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
طراحی و توسعه: توسط تیم فنی دفتروکیل